soppa

2010-09-02

jag är sjuk, jag vill ha soppa. jag hittade en bit purjolök, tomater och morötter. kryddar gör jag med ingerfära. jag meddelar om resultatet, men jag tror att det kan bli en hit ! mitt dilemma är dock; jag känner ingen smak. fast det är klart, skulle soppan smaka katastrof, kan jag äta den i alla fall !

afrikansk musik får the rhythm att gå på högvarv här hemma i köket. den här funkar att rulla höfterna till, denna lika så och när jag ska vässa partymoodet är detta en favorit.

m.

UPPDATERING:
soppan blev superb. ganska stark, men i övrigt helt över mina förväntningar. jag hatar soppor med bitar i; spad och grönsaker eller liknande i. jag vill att den ska vara fyllig och krämig. därför mixade jag grönsakerna efter att de hade fått koka en stund. resultatet blir matigt och så slipper man oroa sig för sönderkokta morötter.

så ja; prova själv.

till två portioner

två tomater
purjolök, eller kanske gul lök ?
5-6 späda morötter
färsk eller torkad ingerfära efter smak
1 st buljongtärning
5 dl vatten
torkad chili, typ pirripirr (våra är import från bangladesh, ÄKTA VARA)

lycka till !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0