marmeladkok i ottan

2010-09-28

jag är mest morgonmänniska, i alla fall mer än jag är kvällsmänniska. fast det är inte heller sant, eller jo. för oftast fastnar jag framför datorn nattetid, redan dödstrött. sen sitter jag bara där, sitter, sitter och sitter & klickar, klickar och klickar & läser, läser och läser. sen är klockan plötsligt halv 1 & då somnar jag med en duns på kudden. oftast är jag utvilad när jag vaknar 8, halv 9 även om jag kommit i säng senare än 12.

jag älskar morgonmys; att ligga & dra sig, men att vara vaken. gå upp och äta en lång frukost när det fortfarande är lite kusligt ut. det blev inget sånt idag. halv 9 stod jag redan och hackade fikon. nu är marmeladen upphälld i burkar och står på svalning. jag oroar mig. den kändes väldigt lös när jag öste upp den. ska be en bön om att den stelnar. på jobbet använder vi socker med pektin, då behöver man inte mäta mer än; ett kg frukt/bär = 1 kg strösocker med pektin. här måttade jag 10 dl socker+, och en flaska pektin. tyvärr tror jag att 4 dl vatten blev för mycket, men jag tänker hålla tummarna. flytande pektin är kanske mirakelsörja ? ni ska få en genomgång för hur marmeladkok går till senare, om ni är intresserade ? jag tänkte inom det närmsta göra en omgång plommon/äpplemarmelad med. den är också g-g-g-g-g-grym !

m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0