vilken soppa

2010-11-29

jag kom hemramlandes från jobbet med humöret släpandes efter mig i snön. bitter och tvär, spottade och svor. nej, riktigt så illa var det inte, men jag kände mig lite av banan.

rasmus micrade gårdagens bacon& svampröra då han försökt övertyga mig att brysselkål smakar fis. jag satte igång att koka soppa. blomkål och brysselkål, greatest combo of them all.

jag gjorde det enkelt för mig:

ett litet blomkålshuvud som jag ungsbakade med vitlök och olivolja. fräste en gullök i olja och tillsatte en tärning grönsaksbuljong. öste i några dl vatten när löken blivit gyllenbrun. ansade brysselkålen och öste i med den ungsbakade blomkålen. kokade upp till allt var mjukt nog att mixa, och oj vad jag mixade. resultatet blev en limegrön, slät och mustig soppa som var fantastisk i smaken. avnjöt med en klick ekologisk turkisk yoghurt. testa du med !

m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0