nya rutiner ska in i mitt, redan ganska så inrutade liv

2010-11-01

jag är ihop med en herr som är ett riktigt snille på siffror. det är inte jag. fast, ju mer jag tänker på det...så är jag nog det ändå. jag fattar i alla fall hur man gör plus till minus & har jag förstått den biten, då borde jag, med lite eftertanke kunna lösa den andra gåtan också; hur man gör minus till plus.

swedbank var sådär duktiga på att vägleda mig genom fond- & pensionssparande via webben, så imorgon är det jag som knatar ner till närmsta bankkontor och bokar ett möte med en bankman.

hur som haver, här sitter jag och försöker förstå hur mitt ändlösa shoppingbegär uppstått. det är kul att ha en massa saker, särskilt nyheter i garderoben, men någon långsiktig investering det är det ju aldrig. jag måste få ett stopp på det här. jag älskar att kunna unna mig saker, men nu har det gått får långt.

för cirkus två veckor sedan köpte jag ett sånt där nintendo wii. ni minns min glädje ? jag hade kul de första dagarna och var riktigt taggad på att börja träna framför tvn. hur har det gått med den biten ? sådär. men jag är, som många andra, en själ full av rutiner. äntligen har jag till exempel insett hur viktigt det är med tandtråd och "flossar" två gånger om dagen. (det är alltid något!) morgon & kväll, varje dag. och nu, när jag äntligen fått rutin på det, det tar inte många minuter.

det sägs att det tar 21 dagar att vänja in en ny vana. alltså: att få rutin på det, helt och hållet. så att den sitter där. jag är helt övertygad om att tandtrådsanvändningen bara tog en knapp vecka. först vart det blodigt och ömt, sen bara stod jag där med tandtrådsbygeln i näven och kom på mig själv med att fila bort tandsten utan att ens tänka efter. rutin ?

samma sak tänker jag göra med ett aktivt sparande av mina pengar och ett aktivt liv i form av att spara på min kropp. det är dags att göra slag i saken och ta tag i det som jag tycker är allra jobbigast i världen; hålla reda på mina pengar och komma i from.

imorgon kommer jag att vakna 07.30 till följande program

frukost
yoga-pass framför tvn
bakning av småkakor som mamma beställt
duschning & påklädning
träffa fanny & ella i stan
köpa cykel med mamma & pappa
laga middag till mig & rasmus
promenad med cicci


om jag sätter ribban för högt ? det är det bara jag själv som avgör. jag gillar att gå ut hårt. hårt ?!, kanske du sitter & tänker, yoga & promenad -tror hon att hon elitidrottar eller ? om sanningen ska fram så vill jag faktiskt tro att jag gör det. jag har aldrig i hela mitt liv tränat yoga, men jag tror att jag kommer att svettas. jag som inte rört mig mer än nödvändigt på ganska många månader känner dessutom att en promenad imorgonkväll kommer att kännas i min kropp, men jag biter ihop - för i form är det som gäller nu & ingenting annat.

tro på mig, för det gör jag !

m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0