kan det inte bara räcka nu ?

2010-05-13

igår när jag stod på jobbet och mixxade polkagrisar, för att vi skulle rulla 200 tryfflar, kom det där med lars vilks upp. om jag fick chansen, så skulle jag också ge gubben en danskskalle. yttrandefrihet är inget man bör ta förgivet, det är ett privilegium som i allra högsta grad bör respekteras och inte missbrukas. jag antar att gränsen för vad som är okej, och inte är okej är ytterst hårfin, men jag tror att man genom att bara använda sitt sunda förnuft kan urskilja den gränsen ganska snabbt.

att konsten skulle innebära ett undantag har jag svårt att föreställa mig. varför ? vilks har ännu en gång för alla gjort det klart för världen att han är en provokativ envis tjurskalle. om det nu stämmer att han bara vill skapa debatt så har han ju vid upprepade tillfällen lyckats och varför kan inte bara det räcka ? jag respekterar religion och jag respekterar att olika människor har olika religioner. om muslimerna inte avbildar sin profet, då bör ingen annan göra det heller och särskilt inte i vulgära situationer som nu senast. jag kan tycka att det är okej för människor att ifrågasätta varför muslimerna inte vill avbilda sin profet, men jag tycker inte att att karikatyrer är rätt metod. det retar mig att vilks kan gömma sig bakom sina argument som att skapa debatt, när det egentligen bara verkar som att han vill skapa reaktion. han har fått det, måste han fortsätta ?

islam intresserar mig. jag vet inte varför. jag har svårt att sympatiserar med folk som anser att alla muslimer är bokstavstroende fanatiker, sådana finns det inom judendom, kristendomen och alla andra religioner med - men detta vägrar människor att se. jag tror att det finns mycket inom islam som vi som bara ser galna talibaner på tv inte förstår. jag tror att många är trygga i sin religion och att det finns en värme och gemenskap som inte finns någon annanstans. jag vill tro att det är en religion där respekt vare sig du är man, kvinna, gammal eller ung är prioriterat.

och säg nu inte till mig att jag är naiv, eller att jag inget förstår...för vem är du att säga att min uppfattningen inte är korrekt ? jag tror att media ger världen en otroligt vinklad och banal syn av särskilt mellanöstern. där finns människor som du och jag utan en förvrängd syn på kvinnor och makt. där finns människor som inte lyfter vapen utan samtal och där finns människor som tror på kärlek och respekt, precis som du och jag. jag tycker att vilks är precis så som vi inte för bemöta andra kulturer. vi ska visa respekt och förståelse och inte provocera fram reaktioner för att bevisa att tex. muslimer är galningar. vilks är inget annat än en feg idiot som gömmer sig i sverige bakom sina rondellhundar och muhammed- karikatyrer. jag skulle vilja se honom stå upp för sina tankar på plats där han är i minoritet - undrar om han är lika tuff då ?

m.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Maria for president!

<3

2010-05-13 @ 13:31:25
URL: http://hannasegen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0