så här tränar jag, hur tränar du ?

2010-03-25

jag ska strax stega ut i solen och springa min dagliga runda och sen rulla ut mattan i vardagsrummet för att träna pilates. jag måste bara vila magen lite så att min nyttiga frukost inte tar sig en tur upp igen. jag har gjort egen müsli och den är bara hur nyttig som helst. den innehåller: dinkelflingor, fiberberikade havregryn, torkade tranbär, krossade och hela linfrön samt hasselnötter. jag börjar komma in i nyttiga vanor igen och det är hemskt skönt.

mitt GI-tvång i höstas satte sina spår och jag känner mig nyttigare, mer hälsosam och mer medveten om vad som är bra & inte bra för min kropp. jag har väl egentligen inga problem med att hålla vikten eftersom att jag alltid motionerat, men nu när mitt intresse för träning, den senaste tiden, varit svalt kan jag inte låta bli att knipa mig själv på alla möjliga konstiga ställen där jag tycker att det hänger. kroppsfixering ? ja, men det är väl inte så konstig när man i hela sitt liv alltid varit igång och känt sig vältränad.

jag vill bara meddela er alla att detta inte är någon bantningskur & ingen behöver oroa sig för mig ! jag försöker bara komma i form för att motion är så himla viktigt. att röra på sig måste man göra och jag tänker inte förstöra för mig själv genom att bli seg och helt utan kondition. det är ju vetenskapligt bevisat på alla plan att man mår bättre om man motionerar.

för dig som också kommit i banor där träningen inte längre är prio ett tycker jag att du ska göra som jag gjort. läs ! ja, läs om allt som har med mat och motion att göra. intressera dig för sådant som rör din kropp. ta reda på vad som är bra mat för just dig. att vara engagerad när det gäller mat och motion gör det roligare att vara duktig. när du vet vad som händer med din kropp kommer det att vara roligare att träna samtidigt som du ser resultat.

trots att jag bara varit igång en vecka med min work-out bestående av löpning och pilates känner jag redan att jag är piggare och mer motiverad. jag kan fortfarande tycka att det är jobbigt att bege sig ut om det är blöt, eller blåsigt, men då tänker jag bara på hur skönt det är efteråt och då får jag ny motivation. man behöver faktiskt inte träna så mycket varje dag för att se och känna resultat.

min träning tar alltifrån 40 minuter till en timme. så här i början tycker jag det är ganska lagom. jag vet att jag skulle kunna pressa mig själv att hålla på längre, men jag tycker det är bättre att köra lite snällare i början. jag blir mer motiverad när jag känner att jag orkar och kan ge 100, än när jag ligger och småfiser på 50%.

de flesta människor har en ganska bra grundkondition, tror jag. det gäller bara att hitta ett träningssätt som passar ens förmågor. min kropp brukar vara ganska bra på att komma ihåg hur bra kondition jag haft. de första gångerna jag ger mig ut och springer är en mardröm, men om jag pushar mig själv på slutet med en rush eller att springa lite längre än jag hade tänkt kommer min kropp ihåg det nästa dag & då orkar jag lite till. det låter märkligt, men så är det. ju mer jag presterar fastän jag är trött, desto mer orkar jag nästa dag.

det kanske viktigaste av allt. det ska vara kul att träna ! jag gör aldrig saker som jag inte tycker är kul. jag tycker om att promenera, men jag tycker mycket bättre om att springa - det ger mig mer energi, därför springer jag. jag tycker det är fint med en platt mage, därför lägger jag väldigt mycket fokus på magträning när jag styrketränar. pilates har blivit min räddning för där tränar man magen på många olika sätt. det går dessutom att bygga på ett pilatespass så att man kan träna; rygg, rumpa och armar också.

en annan viktig del är platsen man väljer för sin träning. jag får betala min träning själv nu när jag är vuxen. det är inte mer än rätt. jag har ansvar för min egen kropp. jag tycker dock att det är tråkigt att gå till ett gym, dels för att jag tycker det är dyrt och jag blir inte motiverad av att vara sämre än alla andra. i grund och botten är jag en tävlingsmänniska, men i nuläget när jag inte är i så bra form tycker jag att det är viktigt att bara tävla mot mig själv. om jag kan vinna över mig själv blir jag mer motiverad. logiskt, eller hur ?

jag har därför valt att träna hemma. det ger kanske inte lika bra resultat som om man är på plats i ett gym eller i någon annan motionsanläggning, men det blir verkligen vad man gör det till. löpningen sker utomhus - så klart ! redan innan jag ger mig ut vet jag var jag ska springa, det gör träningen organiserad och jag känner att jag har koll.

om jag ska försöka sammanfatta det här så tycker jag att träning ska vara följande:
  • roligt
  • prestationshöjande (det vill säga - att om jag tränar, ska jag träna så att jag orkar lite mer nästa gång)
  • motiverande (detta hänger dock ihop med att det ska vara roligt)
  • effektivt (effektivt blir det när du tränar på rätt sätt för att du har kunskaper om din kropp & din träning)
  • rutinmässigt (att träna spontant är väl bra, men om du tränar regelbundet kommer du känna dig duktigare och mer motiverad samtidigt som du kommer att se resultat)
LYCKA TILL !

m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0