MFF - ÖSK

2010-03-24

innan mökret bäddade in malmö stadion igår så var himlen härligt blå och solen bjöd på en vacker nedgång i eldiga nyanser, precis så som det ska vara. jag var så himla spänd på hela tillställningen, inte minst för att malmö ff firar 100 år i år.

inför hemmapremiären gick snacket om att det skulle bjudas på ett specktakulärt tifo som kostat över 200 000 kr - det dyraste i svensk historia. när hemmafansen reste sig för att stämma in i mff-hymnen strålade en myskänsla genom min kropp och jag höll nästan på att fälla en tår när nästan 10 000 ljusblå och vita faner vajade i vinden. stadion var prydd med namn från gamla tider och och över ståplatsläktaren & klacken seglade en gigantisk vit banderoll.

gårdagen var riktigt mäktig och jag hade nästan glömt hur underbart det egentligen är med fotbollsäsong. när malmö efter bara några minuters spel dessutom tog ledningen genom nummer 24 agon mehmeti kändes allt fulländat och bättre blev det...agon utökade med 2-0 efter ca 30 minuters spel och i andra halvlek kom det tredje och sista målet.

örebro hängde stundom med och emellanåt spelade malmö slarvigt och petigt. lyckligtvis tog de kommandot tidigt i matchen och bjöd på snabba och minst sagt tjusiga spelvändningar. hemmalaget spelade fotboll över all förväntan och jag tror ingen hade räknat med att det skulle gå så bar som det faktiskt gjorde. men, vi är malmö för gamla tider - vi är malmö för nya dar...så det är kanske nu det vänder. fortsätter himmelskblått att spela med den här viljan kommer jag garanterat att gå på fler matcher ! '

m.




Kommentarer
Postat av: Hanna

Pallade bara läsa halva denna texten sen blev jag illamående :P

Men kära du, superettan har inte börjat än MEN vi har självaste HENKE LARSSON som tränare i år. It's gonna be great!!

2010-03-24 @ 10:28:04
URL: http://hannasegen.webblogg.se/
Postat av: Louise - Living in Turkey

Du får fråga HUR mycket som helst. Ska försöka att svara på allt.

Men varför är du så rädd för turkiet?

Det påminner om Egypten, Grekland, Cypern och liknande länder.



Här i Side ex. är det inte lika "fest och vilt" som i Alanya. Det finns också, men inte "bara"

Det finns ett lugn också vilket jag gillar väldigt mycket även om jag är en partytjej. Dessutom svämmar det inte över med fulla skandinaviska ungdomar utan man kan vara på en bar och träffa människor från andra länder också.



Men sen är det skillnad på ex. Side och byn där min pojkvän kommer ifrån.

jag har inte träffat hans föräldrar ännu. De vet att han har en fickvän...kanske...men de vet inte om att jag bor här året om.

De har tv osv. Men inte dator, internet eller ens en riktig toalett. Inte utedass heller utan som vanlig toalett men att den är nere i marken. Guuud...så svårt att förklara men jag hoppas att du förstår. Man spolar som vanligt, det är toaring och sånt med.



Det finns MASSOR av kulturella skillnaden. Här är de ex. muslimer mer eller mindre. De flesta följer inte koranen (deras bibel) till punkt och pricka. De mesta som skiljer sig emot vad de bör göra är att de ska gå i moské varje fredag, de får inte röka dricka alkohol eller ha sex före äktenskapet. De får heller inte ha några tatueringar.

Min pojkvän följer det så gott han kan och synder på vissa punkter. Den biten jag stöter på är väl vårat förhållande. jag är "turist" och i och med att hans föräldrar inte vet om oss så går vi inte och håller handen hela tiden. En annan sak som turkarna inte gör så mycket är väl att kyssas offentligt. lite tråkigt kanske...men man lär sig och får följa seden dit den kommer.



Min pojkväns storebror är gift och har barn med en svenska, Maria, och det är i deras butik som jag jobbar i. Det var även där jag träffade min pojkvän och valde att stanna hela vintern.



Oj, detta blev en jättelång kommentar. Hoppas du fick svar på det mesta. Hör gärna av dig med fler frågor.



Är det semester hit du funderar på?

Kramar Louise

2010-03-24 @ 16:49:47
URL: http://louisesa.blogg.se/
Postat av: Filippa

sv: Ingen orsak. Vad hittar du på idag? :)

2010-03-24 @ 17:17:09
URL: http://justfilippas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0