"I never think of the future. It comes soon enough" A. Einstein

2010-01-07

grodan kom förbi. min granne. han bor 25 meter från mig, ändå träffar jag honom så sällan att det är läskigt. jag börjar undra om inte vi typ undviker varandra. förvisso har vi helt olika umgänge & befinner oss på ganska olika stadier i livet. han är hemma från skottland där han numera pluggar & jag lullar mest omkring & väntar på att idéer om min karriär ska uppenbara sig. han åker tillbaka imorgon & vi passade på att ta en fika & snacka skit. vilket är hemskt trevligt. det blir väldigt ofta så när man ses sällan att timmarna bara sveper iväg & man liksom glömmer tiden. så blev det även idag. vi pratade om olika skolsystem, om inställningen till universitetsstudier, om gamla minnen & gemensamma vänner, om drömmar och om ofantligt stora frågor som universum. henrik som grodan egentligen heter pluggar på university of edinburgh - astrofysik & jag ställde en massa omöjliga frågor om annat liv i universum. jag är tveklöst på det klara med att vi inte är ensamma, men henrik är mindre säker. han berättade tillexempel att vårt solsystem är mycket unikt av två anledningar. den första är att alla himla kropparna går på samma håll i sin bana runt solen & den andra anledningen är att merkurius som är planeten utanför jorden skyddar jorden mot tillexempel kometer. dessutom är jordens bana väldigt cirkelformad. detta gör också att avståndet till solen är konsekvent. hade banan varit mer ovalt hade liv inte kunnat existera på jorden eftersom att det stundom skulle vara väldigt väldigt kallt & andra gänger väldigt väldigt varmt. något som jag inte hade en aning om. visste ni förresten att solen består av 99% av all materia i vårt solsystem & samtliga planater utgör den sista procenten. det är lite sjukt. jag blir galen på det här med vad som skulle kunna passa mig. jag älskar filosofi & skulle kunna ägna hela mitt liv åt det...ska jag göra det ? jag har åtminstonde insett att jag inte behöver stressa & det kan ju vara ganska skönt att veta ! & till det har jag skaffat mig ädla visdomsord från en man som det borde talas oftare om, nämligen albert einstein.

m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0