chaite

2010-02-23

hur många av er dricker chaite ? på indiska betyder chai just te. det vanliga chai-teet som går att dricka på många caféer runt om i västvärlden är en teblandning som heter chai masala, som består av atromatiska kryddor och örter. ofta dricks chaiteet med varm skummad mjölk - chai latte.

jag har inte varit något större fan av chai, till idag. av svärmor fick jag, till födelsedagen, två fantastiska tesorter från tehuset shiva & den ena var ett jättegott chaite. blandningen är verkligen påkostad och smakerna är så otroligt bra kombinerade.

någon fick mig att prova espresso house chailatte för ganska länge sen, och sen dess har jag varit skadad. jag vet inte exakt hur de gör chailatten på eh, men jag kan tänka mig att de blandar ut det där vidriga pulvret i varm mjölk, eller varmt vatten. det är blaskigt, fruktansvärt sött och smakar bara tokmycket kanel.

idag provade jag att göra min egen. varm mjölk och sen teblandingen som jag har. vilken skillnad ! plöstligt gillar jag smaken. jag är en van tedrickare & dricker helt utan socker. min variant passade mig så mycket bättre. det är ofta så att man dövar smaker med socker, och jag förstår inte riktigt varför !

m.




Kommentarer
Postat av: j u l i a

sv: tack så himla mycket :D <3, jo det kommer densäkert ;D chailatte in my heart <3

2010-02-23 @ 22:45:04
URL: http://justjuliet.blogg.se/
Postat av: K

Jag smakade den från espresso house, den "Chai latte" kunde inte dricka upp den klöktes och sånt.. fy vad den INTE var god alltså :(

2010-02-24 @ 12:44:10
URL: http://thisiskay.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0