skattepengar och politiker; varför går den ekvationen aldrig ihop ?

2010-12-07

att kollektivtrafiken, i vårt avlånga land, är underdimensionerad, det kan vi väl så smått vara överens om ? jag förstår annars inte anledningen till att bussar och tåg systematiskt är sena oberoende av väderlek.

det hör kanske inte till saken, men jag tycker att kalla fakta är ett jäkla klåp-program. att det finns människor som vill göra djupdyk i saker som inte går ihop sig, det beundrar jag. men att utnyttja medier för att lyfta fram sådant som att till exempel drottningen bär ansvar får något hennes pappa gjorde, det är enligt mig, bara att dra den hederliga journalistiken i dyngan.

anledningen till varför jag tog upp kalla fakta är för att jag tycker att kollektivtrafiken är ett ämne de skulle kunna ägna sig åt. för om de nu vill undersöka, så kan de göra det på något som faktiskt är av värde att rota i. jag skulle nämligen vilja veta om staten är så korrupt som den ibland verkar.

jag pendlar. min pendelsträcka är inte på mer än 30 minuter, men jag är fortfarande beroende av en busstrafik som fungerar. oavsett väderlek, är bussen x antal gånger i veckan sen med 7-20 minuter. big deal tänker kanske vissa ? jag tycker följande: om vi genom att betala skatter, gemensam finansierar att ett samhälle ska fungera, då ska det göra det också. en regeringen är förtroendeval för att se till att det som folket önskar sätts i verket. en motsättning, en uppförsbacke är inte en anledning till att ge upp, särskilt inte om man är vald av folket och vill vara kvar.

skånetrafiken erbjuder fantastiska möjligheter att resa inom regionen. det värdesätter jag, men någonstans fallerar det hela. avgångarna på min pendlarsträcka varierar. vissa tillfällen går bussen med 7minutersintervaller, vissa gånger går den bara varje halvtimme.

det jag inte kan få in i min hjärna är att det ska vara miljösmart att åka buss, men hur kan det vara det när många av avgångarna är halvfulla ? jag kan gissa mig till att skånetrafiken har många avgångar för att täcka behovet många pendlare har. men vad är poängen med många avgångar när de är sena eller rentav uteblir ? vad det är för väderlek kan visst ha påverkan på kommunikationerna, men att en buss aldrig dyker upp, när det en gång stått på informationstavlan att  den skulle göra det, det tycker jag bara är märkligt. kör inte bussarna för ofta då om de inte hinner med ?

jag tror att människor skulle svära mindre över kollektivtrafiken om det fanns en mer öppen dialog. behovet är stort, men det ska inte behöva vara större än det täcker. jag skulle vara mer nöjd om avgångarna var färre och att man kunde räkna med dem. vi dödliga är inte dummare än att vi kan planera för oss. plötsligt får skånetrafikens pendlarslogan en helt annan innebörd. du är aldrig sen till pendeln, du är bara i god tid till nästa. klart som korvspad att jag är när vissa avgångar uteblir !

jag tror att skånetrafiken skulle behöva lite hederlig konkurrens. monopol hämmar stundtals utvecklingen. det tror jag i alla fall ! det finns inte anledning till att utveckla och förbättra om det inte finns något som konkurrerar. skånetrafiken kan lunka på i samma tempo utan att känna stress eller press att förlora kunder, det finns nämligen inget alternativ.

och jag som trodde att det var ett modernt samhälle vi levde i. somliga tycks tycka att det är bättre att spara pengar på samhället medan samhället betalar för förbättringar. jag undrar var de pengarna hamnar ?

m.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0