en busschaufför, en busschaufför, det är en...

2009-09-16

vi har ett gäng alldeles säregna busschaufförer som jobbar för skånetrafiken. en är verkligen kul. en annan saknar tre fingrar. och idag mötte jag den mest arroganta.

ibland är det bara så tydligt att vissa av busschaufförerna, när det var dags att välja yrke, egentligen ville hamna någon helt annanstans, men allehanda problematiska skäl har satt stopp för deras drömmar och mål & därför är de fast i en gul, eller grön buss i resten av sina liv.

jag vet inte exakt vad som orsakat att den rolige chaufförens pilotplaner gick i stöpet - men det är bara så genomskinligt att han mycket hellre hade velat vara förstapilot på en airbus a380.

varje bussresa med honom är en nöjestur. han hälsar en alltid hjärtligt välkommen till buss 150 mot vellinge via v. klagstorp, tygelsjö, gessie och så vidare. han läser noggrant upp säkerhetsföreskrifterna som brukar lyda: nu kommer vi snart att anlända ut på motorvägen. då kommer vi att nå en topphastighet av 90 km i timmen. det är därför väldigt viktigt att ni spänner fast er med säkerhetsbältena och även ser er om för en nödväg ut ifall olyckan skulle vara framme. ca tid för ankomst i vellinge bör vara **.** och med det önskar jag och skånetrafiken er en angenäm busstur.

jag vet aldrig om jag ska börja applådera efter han är färdig. man vill ju inte göra något uppseendeväckande misstag, men när skånetrafiken skaffar kabinpersonal och börjar servera te & kaffe mellan vellinge & malmö, då ska jag överväga att ge chauffören en applåd.

...men egentligen var det inte det här jag skulle berätta, utan jag hade tänkt redogöra för det möte jag hade med skånetrafikens mest arroganta chaufför idag.

jag hade bråttom hem efter skolan. därför såg jag till att komma till bussen fort för att komma bra till i kön eftersom att det runt kl 4 alltid är smockat med folk som ska in mot stan. när det väl var dags att gå på bussen hade jag mitt rabattkort redo och repeterade koden till vellinge tyst för mig själv. "halv till vellinge - 283"
chauffören tittar på mig & ser bokstavligt talat ut som ett jävla frågetecken. vänta, säger hon plötsligt, jag ska bara släppa på de andra. de andra, det vill säga alla de femtioelva tusen gymnasieelever som har jojo- kort som de bara trycker mot en avläsare som piper till om avläsningen är godkänd. medan hon skulle kontrollera varje jojo-kort med tillhörande terminsbevis fick jag stå vid sidan om henne och blockera vägen för samtliga passagerare som skulle försöka mecka sig förbi. jag vill bara göra er på det klara med att man inte är så jävla uppskattad när man står mitt i den smala gången med väska & jacka - som en fucking jävla gladiator & bara förpestar tillvaron för samtliga som ska försöka trycka sig förbi.

när alla sura emo's med möda lyckats ta sig förbi skulle vi repetera hela proceduren igen, jag och tantalanta. jag säger kärt & vänligt att jag ska åka på halv biljett till vellinge, kod 283. det är nämligen ingen av de som kör statsbussar som kan koden till vellinge utantill. sen gapar hon plötsligt åt mig, hel - vellinge - 283, nu lär du dig den koden till nästa gång... jag bara: nej, halv - och ja, det var ju precis det jag sa - helt paff !

jag hoppas skånetrafiken- fnasket är kvar i den bussen tills hon ruttnar. jag fattar inte varför man behöver göra hela rusningstrafikskaoset ännu mer kaotiskt & jag fattar verkligen inte varför man behöver läxa upp folk som sköter sig & faktiskt har koll. åhh. jag retar ihjäl mig på sånt ! jag tror fan att det är dags att skaffa det där jäkla körkortet nu - kommunaltrafiken är sämst, om man inte åker med piloten vill säga...

m.

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Haha, han pilotchauffören har jag också åkt med. Tycker det är ganska underhållande att lyssna på honom :P

2009-09-21 @ 22:13:31
URL: http://rebeccagrube.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0