hur man matar ett husdjur med penicillin

2009-09-18

...måste vara ett av de mest meckiga projekten man kan tänka sig. om det inte gäller min katt vill säga. skulle det händelsevis vara några djurrättsaktivister som läser detta, så vill jag bara förtydliga att det må vara tvångsmatning - men när katten spinner då kan hon inte lida av det.

katten ska ha medicin två gånger, dagligen. jag har rätt okej rutin så det hela brukar gå easy-peasy-japaneasy. först löses tabletten upp i lite vatten. sen drar man upp lösingen med en såndär medicinspruta som man alltid fick hostmedicin i när man var liten. sen gäller det att hitta katten, men det brukar sällan vara ett problem. det är som om hon har en liten klocka inställd för så fort jag börjar plocka fram tablett, medicinspruta osv kommer hon som ett skott & uppfodrande sätter sig på golvet nedanför diskbänken för att på något sätt vara delaktig.

hon jamar ihärdigt så fort man tar i henne. ibland spinner hon till och med. hon är få go' mitt lilla kattdjur - hela hon vibrerar och knastrar. hon är minst sagt ett lätt byte när det bara är att kela lite och sen ta tag i henne och tvångsspruta penicillinlösningen i munnen på henne. fast egentligen är det ingen tvångsmedicinering när kattskrället är så medgörlig.

mamma tror att hon gillar smaken av tabletterna. det ligger nog något i det. jag har varit med om gånger då mamma sett ut som hon varit med i ett gängslagsmål men istället för en blåtira har hon leverpastej i ansiktet. för både katt & människa är medicinsprute- varianten på medicinering den mest effektiva. jag hoppas bara nu att hon blir frisk också !

m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0