ta hand om dig

2009-11-06

GI-metoden, funkar den ? sitter just nu och läser om den. jag funderar på om det nog inte skulle vara värt att prova. jag måste börja träna och det är väl egentligen där jag borde börja, men jag måste hitta en effektiv metod för att få bukt med mitt ständiga sockersug.

hela GI-metoden är egentligen sjukt invecklad och det finns så himla mycket man måste tänka på. nyttiga livsmedel som frukt och grönsaker kan faktiskt också ha ett högt GI. men GI-metoden i korthet går ut på att man vid varje måltid ska hålla en jämn blodsockernivå. glykemiskt index (GI) är ett mått på hur blodsockernivån påverkas över tiden av en bestämd mängd livsmedel, alltså ett sätt att klassificera hur olika livsmedel påverkar blodsockersvaret. snabba kolhydrater är det som påverkar blodsockernivån - eftersom att kroppen producerar mer insulin för att ta hand om sockret. resultatet av det är att om blodsockernivån sjunker snabbt, det är då man blir sötsugen.

jag tänker mig att GI-bra mat i kombination med motion ska få mig att inte ständigt tänka på lördagsgodis. det är väl okej att vara sugen ibland - men att jag kan karamellkungens utbud på ica i huvudet och gärna fyller en påse till bredden, det är inte okej. godis plus allting annat, typ vitt bröd, pasta, potatis och ris som jag älskar, måste helt enkelt förtäras mindre om jag inte ska sluta som en fetknopp med tandlossning.

jag har bestämt mig ! jag ska äta nyttigare - och för det måste jag tänka nyttigare. det är så viktigt att ta hand om sig, så nu ska jag verkligen göra det också ! jag ska börja mitt nya tänk med att sova gott.

sov gott ni också !

m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0