#&%?

2009-11-22

jag blir så arg. tidigt imorse anlade någon en brand vid transistboendet i hököpinge. även om det bara var i en lövhög en bit från byggnaden, så är det någon som uttrycker en stark åsikt om att flyktinpojkarna inte bör vara där. polisen har patrullerat under morgonen och sökt efter gärningsmän.

under dagen kommer diverse aktioner äga rum i vellinge. sd gästar bland annat torget i vellinge & jag hoppas att det inte blir som sist, när ett gäng skinnskallar stod med en svensk flagga och en massa gubbar & kärringar stod och skrek fasansfulla saker om flyktingar & invandrare.

jag tror att jag, mamma & pappa ska åka ner till centrum sen och bara visa vårt stöd. det är omöjligt att försöka delta i den här soppan, men jag tycker absolut att man ska visa vilken sida man står på.

detta är bara ett antagande, men jag får inte riktigt ihop det... man är rädd för brottslighet och förstörelse med invandrare i kommunen, och ändå var det någon som försökte bränna ner vandrarhemmet i hököpinge. ingen har gripits för dådet ännu, men jag är nog inte ensam om att tro och ana att det är någon från kommunen.

det är sorgligt hur många reagerat i den här kommunen. jag förstår inte hur man kan uttrycka sådan fientlighet. vi är så snabba med att döma folk efter deras bakgrund att vi helt glömmer bort att alla inte är likadana. många i kommunen oroar sig för ökad brottslighet & kriminallitet - man är så snabb med att måla fan på väggen & hänga ut invandrare som "the bad-guys". jag tycker också att ivandringspolitiken har många fel & brister. som många säger, känns det som att sverige tar sig vatten över huvudet. man är ett fritt och välkomnade land, men man tänker inte riktigt på hur man ska hantera konsekvenserna.

bara för att invandringsfrågan väcker en hel del arbete, tycker inte jag att det ger kommuner som vellinge rätt att ta avstånd. det finns ett ansvar & jag tror att om alla kunde ta sitt ansvar & bidra så skulle det inte finnas en så stor fientlighet mot invandrare. genom är skräpa regler för hur invandrare ska integreras i det svenska samhället kan vi slippa att stadsdelar som rosengård uppstår. genom att visa förståelse, respekt men också genom att ställa krav, det är då vi visar att det svenska samhället inte är en lekplats oavsett var ifrån man kommer.

fick vi inte lära oss redan på dagis om respekt & solidatritet ? allvarligt talat så finns det en hel del stolpskott i det här landet som skulle behöva börja om på nytt. varför kan vi inte bara sluta leta fel hos varandra och istället se till varandras kvaliteter ? sverige är redan ett mångkulturellt land, och om vi nu kan göra plats för kebab i våra hjärtan, så kan vi väl lika gärna göra plats i våra hjärtan för de som tog hit kebaben. ömsesidig respekt - glöm inte det !

m.


Kommentarer
Postat av: amanda

bra skrivet och jag håller med. tycker ni ska ner och stötta på "rätt" sida.. kram :)

2009-11-22 @ 12:32:55
URL: http://maanduz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0