det tar sig

2009-11-03

det tar sig. lite vädergnäll och man får nästan som man vill. det är mindre grått idag och inget regn. kylan biter i en så det känns som någon sticker tusen nålar i kroppen på en, men ändå är det friskt. precis så som jag ville. imorgon skiner kanske solen, eller så slås södra skåne av den första snön. jag hoppas på det förstnämnda. snö är underbart, men om det börjar snöa redan då kommer jag få julstämning. jag älskar julen. ljus, dofter och värme. men julen är som bäst när den är efterlängtat och koncentrerad.

vellingeblomman kör sin tomteby tidigare & tidigare för varje år - snart kan vi sjunga tomtarnas julnatt och köpa kulörta lampor redan till första maj. nej, lagom är bäst. veckan innan första advent, då får den gärna krypa inpå. bara jag slipper tänka på julmat, julsånger och sådant nu - då har jag inget att se fram emot sen. jag har i och för sig redan druckit mitt första glas julmust. det borde räknas som tjuvstart, men jag har bara frestat mig själv en aning så längtan den finns där.

innan kunde jag längta till julen redan i juni/juli. vi kunde sitta vid medelhavet med vars en paraplydrink & plötsligt bröt mamma ut i asgarv när hon hörde mig sjunga santa lucia, eller jag såg mamma kyssa tomten. nästa ryck kunde jag få i augusti/september  och ställa till med lussekattsbak. julen är det bästa som finns, men nu vill jag bara tänka på den en gång om året !

m.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0