alla är vi små !

2009-11-11

det är andra gången på typ två veckor som lilla vellinge är på tapeten. först uttrycker sig rektorn på den kommunala gymnasieskolan sig så ruttet man bara kan göra & nu är det värsta kalabaliken över 30 flykting barn.

jag känner en otrolig sympati med de barn som kommit till detta fullkomliga oväder av motsättningar. detta är verkligen inte vad de behöver. de behöver trygghet, omtanke och stöd. jag tycker att vellinge har resurser att ge dessa barn detta - men det tycker tydligen inte politikerna i kommunen.

om det beror på bristande moral, egoism eller allmänt ovett det kan vi bitcha om i decennier. men en sak är då säker, barnen behöver ett tillfälligt uppehälle och vandrarhemmet i hököpinge hade varit en perfekt provisorisk bostad. vilka som tänker betala för kalaset det ger jag blanka fan i, men jag tycker gott att vellinge skulle kunna bidra. finns det ett ord som heter moraliskt ansvar ?om inte; då myntar jag det begreppet nu !

det har kanske inte sköts så snyggt. huxflux ska 30 ungar bo i "idyllen" hököpinge. befolkningen på plats tycks ha exploderat och har hotat med både det ena och det andra - men ändå tycker jag att man skulle kunna se till någon annan än sin egen fördel. 30 flyktingbarn, säkert trötta, kanske till och med apatiska, oroliga, skrämda och ensamma. kan ingen förbarma sig över dessa ?

jag kommer precis från konfirmandläsningen med v.ingelstadaskidsen. jag är bergis på att mina 17 st konfirmander kan orsaka mer skada i lilla hököpinge under en kväll än vad dessa 30 st barn någonsin kan lyckas med. det känns inte särskilt troligt att det skulle snöra på sig skorna, slänga baseballracket över axeln och driva genom hököpinges gator för att förgöra och förstöra när det nyligen fått fly från sina egna hemländer.

jag ber faktiskt till en barmhärtig gud att invånarna i vellinge ska ta dessa vilsna barn under sitt beskydd. varför skulle det inte kunna vara din bror ? jag hatar detta giriga, envisa och fullkomligt befängda sätt att bedriva politik på - att hänsynslöst straffa folk som redan straffats tillräckligt. var har du ditt hjärta ?

m.

Kommentarer
Postat av: Linus

word Maharadja, word!

Allt detta är inte bara en dold smygande främlingsfientlighet, det här är fullfjädrad accepterad rasism som skriker i stora bokstäver.

För att citera Black Eyed Peas: Where is the love? <3

2009-11-11 @ 22:55:33
Postat av: Anonym

håller med om vad du säger i texten, men man ska även komma ihåg, eller alternativt låta sig informeras om, att dessa barn vandrat hit till Sverige i tron om att de får det bäst här. Det jag menar är att Sverige är känt i hela den arabiska världen som ett land dit man komma och få uppehållstillstånd och bidrag relativt enkelt. Visst är det synd om barnen, men de vet mycket väl hur slipstenen ska dras för att de ska få sympati. Frågan är hur mycket vi ska behöva dalta med dem och jag tror att det är det människor i grund och botten blir irriterade över, sedan att diverse ohumant och icke rationellt tänkande hos en del får dem att yttra väldigt osmakliga kommentarer och åsikter är beklagligt. Men det bottnar nog i ett allmänt missnöje kring hur den svenska staten skött liknande problem förut.



I övrigt tycker jag faktiskt att man gott kan ställa upp för dessa 30 barn/ungdomar tills dess att de kommit till rätta - det är ingen stor belastning för vårt rika lilla samhälle...

2009-11-12 @ 00:24:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0