snakes on a plane

2009-03-07

jag var ju på egen hand igår, bara jag en skål med fruktsallad och what ever som dök upp i dumburken. i alla fall så zappade jag emellan kanalerna och såg lite på singing be, men hittade ganska snabbt en film som verkade helt okej. den hade förvisso redan börjat men jag fortsatte att se den. jag missade vad den hette o kollade nu snabbt gårdagens tvtablå för att uppdatera mig gällande filmtiteln. filmen var riktigt b, men då ska vi inte prata om titeln "snakes on a plane", inget tryck och ingen spänning i titeln överhuvudtaget, den säger visserligen vad filmen handlat om med hade jag sett reklam för den hade jag nog sållat bort den ganska så med det samma.

i alla fall så fastnade jag för den, en action rulle från 2006 - hela händelsen utspelade sig på ett flygplan där en FBI- agent ska transportera ett vittne, Sean från Hawaii till LA för att han ska vittna i rättegång till en mördad åklagare. mannen Sean ska vittna mot är en listig snubbe och gör allt för att ta kål på honom också. på flygplanet har han smugglat in tusentals giftormar från hela världen som tar sig ut i planet och dödar hälften av passagerarna och båda piloterna. uppgiften blir nu att rädda så många som möjligt, däribland Sean, men även att försöka landa planet på LAX, för om planet störtar har ormmördaren ändå lyckats med sitt misson. en fet svart kille som älskar tv-spel lyckas landa planet på LAX då hans favoritspel är just ett flygplansspel - något overkligt, men de kommer i alla fall levande till LA.

filmen var ju som sagt b, men spänningen höll sig på en jämn nivå och adrenalinet pumpade eftersom att ormar inte är my cup of tea. efter den här filmen har jag nog spätt på min rädsla och har väl numera rejäl ormfobi. ormarna var brutala, högg för ingenting, kröp in under passagerarnas kläder och bet dem på alla möjliga ställen. en del dog och ruttnade typ direkt, andra svullnade upp och blev helt blåa medans vissa kunde hålla sig vid liv. givetvis smögs det in lite romans mitt i alltihopa och plötsligt kändes det som en helt vanligt amerikanks producerad film, en hjälte, en skurk och hjälten får sin beauty i slutet. FBI- agenten spelas utav Samuel L Jackson, men trots sin stjänstatus så når han inga högre nivåer i den här filmen, filmens absoluta klimax är dock när han yttrar den redan legendariska repliken "I've had it with these motherfuckin snakes on this motherfuckin plane" och då kunde filmen egentligen slutat där - för det var pretty much it. 

jag ger filmen 1½ orm av 5. 

m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0