frukost

2009-03-04

frukost, frukost, frukost.. till och med ordet smakar gott - ett utav svenskans bättre ord, enligt mig. under större tiden av min tonårstid (det är skämmigt att fortfarande behöva erkänna att jag är tonåring, men jaa, jag har ju ett år kvar) har jag underskattat frukosten. under många år har jag nöjt mig med ett glas vatten, eller om jag hunnit - kokat mig en kopp te - för att sen spä ut teet med alldeles förmycket vatten för att hinna sluka den medan skorna träs på. under alla år har tiden spenderats framför spegeln istället för vid frukostbordet smaskandes på gottiga smörgåsar, fil eller yoghurt - men så nu när jag inte längre är ung och dum - eller i alla fall inte ung, så har jag insett vikten av att stoppa lite näring i kistan innan en heldag i skolan. allt kurrandes från 8 - 11 är nu ett minne blott, och jag har börjat unna mig det där frukostmyset - som uppskattningsvis kan ta uppemot en timme.

själva tillfredställelsen ligger inte i att äta en rejäl frukost utan snarare att jag tar god tid på mig, omsorgsfullt väljer jag pålägg och står och väger för och nackdelar mellan olika tesorter. dagens fina privilegier med sovmorgon till 10 utnyttjar jag sällan, och jag antar att här väller det in av vuxenpoäng när klockan ställs i tid för att morgonens rutiner så som att fixa frukost skall hinnas med. i stora drag får jag väl sammanfatta detta med att jag gått och blivit lite utav en frukostmysare - tänk er bengt magnusson i kombination av ernst kirchsteiger - fast utav av kvinnligt genus då, den där rossliga med starka inslag av mys. jag längtar redan till frukost ! imorgon äter jag olivkeso på grovt bröd- gott !

m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0