smuggelvodka ? ni ska dricka standardmjölk och titta på björnes magasin !

2009-01-30

en del av er har kanske väntat på henne, andra bett till högre makter om att hon inte ska dyka upp - men nu känner jag att det inte går längre. moraltanten i mig måste få komma ut - bara för en litet tag !
på väg hem genom vellinge - min kväll ikväll blev tidig, jag hade bestämt mig för att ta det lugnt, säga hej till folket på förfesten för att sen kila hem igen och spendera kvällen med min älskling över skype. men så när jag gick där, oroad över om maskan i strumpbyxan syntes så insåg jag att det var ovanligt mycket liv ute. en hel skara fjortisar hade samlats vid busshållplatsen vid vattentornet. det kändes som att gå rakt igenom en cirkus - en hel hop av skrikande ungar - med mopeder och skorriga mobilhögtalare. någon frågade efter cigg, en annan vinglade fram över trottoaren och en tredje satt mot den iskalla asfalten och grät. deras beteende sjönk in ganska snabbt, jag tänkte att nog har jag väl också varit där. drivit omkring - hoppats på att något storslaget skulle få lilla vellinge att gunga, men utan resultat. vad som chockerade mig var ungarnas storlek. modersinstinkten växte i mig och jag kände att jag bara skulle vilja ta hem allihopa till mig, bädda ner dem i soffan och göra varmcoklad - smeka deras sönderblonderadegässor medans nalle puh, eller något annat dovt rullade i bakgrunden. hur det än kom till mig att jag tänkte på uppfostran - det är ett mysterium, än är jag bara barn själv - eller jag vill i alla fall vara det, ibland. men känslan som väcktes i mig av att se dessa vilsna själar var skrämmande och jag frågade mig själv tyst: vart är samhället på väg ? jag kanske uppfattar dessa ikke fullvuxna hönshjärnor som otroligt små eftersom att jag blivit äldre - även om det inte känns så. men samtidigt känns det som att deras beteende kryper allt längre ner i åldrarna. det är hemskt att se hur gäng bildas och fyller vårt lilla torg om kvällarna, samtigt som det kommer en rostig röd volvo med stort bagage och tonade rutor. om jag en vacker dag får barn ska jag göra allt för att skydda dem från den här världen. ingen ska få komma åt mina ögonstenar - tvinga dem till att växa upp som små monster. inte ska man väl behöva skydda någon från verkligheten - men om det här är verkligheten då vill jag faktiskt inte längre vara med.

m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0