highway no 9

2009-01-03

har ni någonsin åkt kustvägen från höllviken till ystad ? alltså det har jag, typ så där 936 gånger och jag kan inte sluta förundras över hur allt kan se så där likadant ut. först är det ganska vackert, havet som liksom bjuder in till äventyr och frihet och alla dessa strandängar som håller en på behagligt avstånd från lagom klippiga avsatser mot det vitskummande brusande vattnet. med jämna mellanrum dyker det upp en liten ort som man på mindre än 2 minuter passerat - oftast har dessa "genomfarts-orter" lustiga namn så som; böste, beddeinge och svarte.
  
kanske beror det på årstiden, men de flesta husen man åker förbi är hårt tuktade med tråkiga fasader och allmänt vildvuxna trädgårdar. husens tråkiga utseende kan säkert bero på kustklimatet med hård vind och så vidare. jag kan inte låta bli att tänka att dessa små byar och orter liksom glömts bort av resten av världen. kontakten med dem är ganska så diskret och det är inte ofta som man kör om en buss här. på sommaren är det säkert guldläge att bo så nära havet och, då myllrar nog också vägarna av turister, men resten av året då - jag blir deprimerad bara av tanken att bo så där off, och utan någon större kontakt med civilisationen.

m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0