Cindy Sherman

2009-01-25

jag började ju egentligen min gymnasiegång med visionen om att bli kulturvetare (det måste ju vara motsvarigheten till samhällsvetare ?). i alla fall så passerade ett år och jag kände av diverse skäl att kultur nog inte riktigt var min cop of tea - så vad hände ? jo, jag bytte. men när jag så här sista terminen av min gymnasiegång ser tillbaka på vad vi gjort kan jag inte låta bli att sakna det där första året när jag gärna gjorde djupdykningar i det kulturella. museer och konstutställningar var vardagsmat och jag försökte åtminstonde att göra mig insatt. jag kommer aldrig glömma besöket på Lousiana, Köpenhamn - våren 07, när vå åkte för att se Cindy Sherman's utställning. hon är förövrigt född samma dag som jag, och är fortfarande en stor idol. hennes mest kända projekt är nog självporträtten i Untitled Film Stills (1977-1980).

För Sherman är fotografiet maskens moderna motsvarighet; den ger en möjlighet att visa allt av oss själva - utom en. Maskerande sina olika "jag" genom parodiska fotografiska scenarier gör hon oss medvetna om att dessa inte enbart är kvinnobilder utan tecken på skillnad, markörer eller negativa mönster för manlighet. Om kvinnor är så ironiska spelare av "det feminina" är det, påstår Sherman, därför att i ansträngningen att undvika manliga begrepp om kvinnlighet förblir deras sanna jag någon annanstans.

Sherman är i sina Untitled Film Stills, till exempel # 14, inspirerad av sin barndoms Hollywoodfilmer och dessas kvinnliga stereotyper. Sherman anser sig inte vara intresserad av kamerans sanning utan de lögner den möjliggör.

eftersom att jag inte hittade någon hemsida, som verkar vara cindy shermans egna, länkar jag till den här - där fanns många bra exempel från självporträttsserien Untitled Film Stills.

m.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0