sanningens ögonblick

2009-02-07

varför börjar man alltid kallsvettas, blir illamående och får känslan av att rummet krymper när måttbandet åker fram ? jag blir sådan i alla fall. all denna ständiga jämförelse, med alla andra - och besvikelsen över att inte vara just  den där speciella storleken. jag har alltid försökt intala mig själv att jag är snygg no matter what - att jag kan vara vilken storlek som helst, men skräcken över att "bli lite större" kan få mig att börja räkna vad som ligger på tallriken. jag har alltid försökt att hålla mig utanför debatten - och visst är det viktigaste att man är nöjd med sig själv, men jag vill ändå inte vara tjock. det är som att tillslut så kommer alla tjejer proppas med tanken och sen står man där vid spegeln och nyper sig i vad man tror är vägen till fettma när det egentligen är sådant som hör verkligheten till. vem har bestämt att normen ska vara pinnsmal när normen inte egentligen är pinnsmal ? varför är modevärlden fylld med anorektiska tjejer när konsumenterna mestdels är kurviga och friska ? anorexia är ett fenomen som människan skapat själva, ett problem som vi skulle klara oss bra utan - en sjukdom som bygger på skaparnas sjuka ideal. det är fruktansvärt att man kunnat skapa en värld som inte är frisk, men som ändå många är villiga att följa blint. jag skräms av det ! att jag resonera så som jag själv gör; att jag egentligen borde vara smalare när jag ser ut som de flesta. detta visar bara på att även jag förvillats av modeskaparnas fruktansvärda propaganda..
  och hur vi än gör, så kommer vi aldrig kunna bryta detta mönster - vi kommer alltid att jämföra oss med alla andra så länge modevärlden inte kan inse att de sätter orimliga krav på mänskligheten. vi kommer aldrig kunna bryta denna onda cirkel så länge reklamen säger att vi ska vara nollor allihopa - och faktum är att trots att det bedrivits kampanjer för att modevärlden ska bli kurvigare kommer detta aldrig gå igenom och bli ett vinnande koncept - för när man ser en kurvig modell som skiljer sig ur mängden som inte är pinnsmal visst resonerar man att hon inte hör hemma där, hon är tjock. jag säger det igen, hur kan något som är frisk anses sjukt, när det "normala" egentligen är det som är det sjukta ?!

m.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0