om gud har bröder, heter de karamellpojkarna

2009-02-26

alla kristna fundamentalister och andra måttligt religiösa där ute i vårt avlånga land. jag tror på en gud som är helig och varm, och som ger kampglöd och identitet - end of story.. just idag så känner jag starkt för att ifrågasätta kristen tro och bara göra något sånt där meningslöst uttalande som man bara kan göra once in a while när man pillat i sig för mycket sötsaker och blodsockernivån ligger och pendlar någonstans mellan alldeles för hög och skyhög. gud skapade karamellpojkarna till sin avbild och det är därför deras gröna karameller med lakritspulver i är himmelskgoda. teodicéproblemet existerar - men i en enda form, av så kallade karies. varför denna orättvisa värld ?

m.

Kommentarer
Postat av: Kauge

Om jag får säga mitt (som den "måttligt religiösa" person som jag är), så vill jag gärna citera Taizébröderna:



"Många brottas med frågan: om Gud funnes, då skulle han inte tillåta krig, orättvisa, sjukdom och förtryck, om det så bara drabbade en enda människa på vår jord; om Gud funnes, borde han hindra människan från att göra det onda.



För snart tre tusen år sedan vandrade profeten Elia ut i öknen för att lyssna till Gud. Ett oväder bröt ut, så ett jordskalv och till sist en förhärjande eld. Men Elia förstår att Gud inte uppenbarar sig i naturkatastrofer. Så lugnar allt ner sig och Elia hör Gud som i ett "stilla sus" (1 Kung 19:9-13). Och då går detta otroliga upp för honom: Guds röst når ofta människan i en stilla viskning.



För kanske första gången i mänsklighetens historia har denna klara insikt blivit nedtecknad: Gud våldför sig inte på någon enda människa. Gud är aldrig upphovet till det onda, det må vara naturkatastrofer, krig eller olyckor.



Gud vill inte människors lidande och nöd.



Gud tränger sig inte på. Han lämnar oss fria att älska eller inte älska, att förlåta eller vägra ta emot förlåtelse. Gud är ingen passiv åskådare till människors lidande, han delar den oskyldiges plåga, han är nära den som drabbas av ofattbara prövningar. Gud är den "med-lidande" (23 Matt 25:40). Han är den lidande Guden, Kristus är smärtornas man."

2009-02-28 @ 01:03:26
URL: http://www.deoadiuvante.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0