december gör mig barnslig

2009-12-02

bland favoritbloggarna har det redan reflekterats över att det är december - jag har inte hunnit, men nu tänker jag göra det... den här hösten har gått så snabbt. den har liksom bara flugit iväg. läskigt.

i alla fall, december stundar och jag såg andra avsnittet av adventskalendern idag, bara för att det hör december till. den verkar skitmysig. det är ingen klassiker. den är inte alls i nivå med pelle svanslös, mysteriet på greveholm eller jul i kapernaum, men den fungerar absolut som julkalender. superhjältejul verkar sådär lagom barnslig full av mysterier och fina julmoments - precis sådär gulligt som jag vill ha det.

jag fastnade i alla fall. inte för att jag brukar ha sådär svårt för att fastna för det som påminner om barndomen. jag smygläser bert så ofta jag kan. jag inser nu, särskilt efter upp-erfarenheten att mycket av barnprograms-materialet vänder sig lika mycket till vuxna, som till barn. ofta finns det tankar & humor som för barnen inte riktigt är hanterbar men som får oss vuxna att gå av på mitten.

även om jag ser mig själv som vuxen nu så kommer jag aldrig sluta vara ett barn. jag kommer ju alltid att vara mamma & pappas barn. så då passar jag på att ta jag mig rätten att se mig själv som ett barn också - när jag vill, var jag vill - bara för att jag behöver det.

snart är jag fast i vardagen som vuxen. jag har fortfarande mycket tid för mig själv och det skulle vara naivt att säga att jag är helt vuxen, när så mycket av mina dagar fortfarande går till lek och trams. jag tror inte jag har insett än att det jobbiga inte har börjat. samtidigt som jag ropar på det med öppet sinne, så värdesätter jag tiden jag har nu något så otroligt.

särskilt nu när det börjar lida mot jul känner jag för att vara ett barn lite extra. jag känner mig precis lika förväntansfull inför julfirandet som jag gjorde när jag var 5, om inte mer. nu handlar det om så mycket annat. presenter och godis står inte längre högst på önskelistan..., med det kommer typ tvåa !

m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0