utvandrarna

2009-04-01

skrev i måndags att jag skulle försöka ta mig igenom jan troells - utvandrarna, filmantiseringen av vilhelm mobergs roman och det gick ju som det gick. hur orimligt det än må låta så fick jag inte igång dvd'n. jag lovar att jag har något handikapp när det gäller teknikprylar för hur jag än ryckte i sladdar o tryckte på fjärrkontrollen så kunde jag inte lista ut hur jag skulle få ljud. men så efter att pappa svurit över alla sladdar som jag flyttat på lyckades skiten reda ut sig, och jag fick en genomgång över hur dvd'n funkar till min tv. så idag har jag genomlidit dryga 3 timmars film, om hur Karl-Oskar och Kristina, med alla sina femtioelva unga lyckades ta sig till amerika. kan nog inte hålla med min med historielärare att filmen är ruskigt bra - men visst är det en fascinerande film. så här i efterhand kan jag känna att man gör sig själv en tjänst att ta sig igenom 3 timmar film istället för att läsa mobergs roman - för om tempot är lika drygt som i filmen hade jag garanterat somnat av boken, läsa är ju redan tråkigt som det är. fick i alla fall en överblick för ur livet för många har varit, men det roligaste var att se hur väl återberättat allting är. 1850tals historia - filmat på 1970tal. det kändes verkligen som man befann sig under ett annat århundrad - storslagna segelskepp som tog passagerarna över atlanten, torkat kött, och salt sill - ångmaskiner som drev både tåg och båtar. det är svårt att uppfatta hur nära i tiden detta egentligen ligger, att sverige för inte så länge sen var extremt fattigt, så fattigt att folk flydde. idag är sverige ett utav de mest ekonomiskt trygga länderna i världen. filmen gav en trots allt perspektiv, så den var inte förgäves - vilket känns ganska skönt.

m.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha Ja men visst är det smart! han hjälper mig och jag honom. tihi. <33

2009-04-01 @ 17:44:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0