våra skolbarn äter sämre än våra husdjur

2008-11-24

idag serverades det korv-stroganoff i skolan. en riktig höjdare tycker många, andra suckar o petar i den strimlade korven och får geggan på tallriken att se minst sagt oapptitlig ut. att skolmaten på en del skolor är mer påkostad än andra är för många ingen nyhet. kökspersonalen på landets skolor håller på många ställen en förhållandevis hög klass och egentligen borde missnöjet över skolmaten inte vara så stort som det faktiskt är. för en stund sen hittade jag en artikel angående den svenska skolmaten, där en minst sagt bedrövad och missnöjd bert kalsson utalar sig. i samband med mat-akuten, ett program på tv4 där señior karlsson åker runt och kontrollerar skolmaten runt om på sveriges skolor har det även gjorts en laboratorieundersökning - denne visar att på vissa skolor äter våra skolbarn sämre än våra husdjur gör. skolmaten är så bedrövlig på vissa ställen att till och med kattmat innehåller mer viktiga näringsämnen, så som D-vitamin och järn. egentligen är det kanske inte läge att klaga, och smutskasta vår tämligen fina möjlighet till skollunch, men att förse skolungar med föda som inte ens duger åt våra husdjur - näe , då har det väl gått får långt ? skollunchen är så viktig och därför borde det också satsas på att alla i skolan ska få äta sig mätta på mat som är ordentligt tillagad och som framför allt består av nyttiga produkter.

själv har jag sett till så att jag varje dag får i mig mat som är väl vald. antalet vegeterianer ökar, och att erbjuda ett vegetariskt alternativ tycker jag att skolan gör rätt i då detta är ett hälsosamt och trevligt alternativ. dessutom så i alla fall på gymnasienivå - där jag för tillfället befinner mig är skollunchen fortfarande en viktig del, men att välja ett lättare, mer hälsosamt alternativ är egentligen bara en vinst !    vegeterian - helst hela dan' 

m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0