en riktig jul

2008-12-03

utan att egentligen ha den blekaste aning om vad jag pysslar med så letade jag mig in på kraft foods hemsida och efter ett par klick hittade jag en lång beskrivning av allas vår älskade pralinask - aladdin. den röda asken, med två lager fyllda med så väl ljusa som mörka godbitar som kan få varenda svensk- jäkel att hoppa& skutta som ett litet barn.
   år efter år tycks svenskarna hålla sig fast vid den här lådan och det har under de 69 åren som aladdin funnits i butik inte hänt några större förändringar. jag skulle inte kunna tänka mig en jul utan aladdin på gottebordet - och förutom julgran och kalle anka är aladdin en av de viktigaste jultraditionerna, så enkelt är det bara.   och jag verkar inte vara ensam - all uppståndelse kring denna välfärdsprodukt är egentligen bara fruktanvärt löjlig. minns ni vilket raballder det blev när de skulle uppdatera aladdin för ett par år sedan? då de bytte ut några av våra favoriter och ersätta dessa med chokladbitar som inte ens är hälften så goda - och vems idé var det att placera en stackars ensam liten vit- chokladbit i mitten av lådan som nu orsakar ännu mer konflikter på julafton när det bekanta prasslet av selofan sakta men säkert avlägsnas från den blanka röda kartongen.

jag längtar redan tills vi sitter där på julafton, mätta o nöjda och så kommer en gottesugen pappa på den briljanta idén att den nog är dags att plocka fram en av de 15 askarna aladdin som stuvats in i det redan välfyllda skafferiet. som asätande gamar kastar vi oss över chokladasken och slåss om de två bitarna trillingnöt och den som inte får en bit ser missnöjt medan de andra smaskar gott på sina.    och sen kommer vi till nästa bekymmer: när är det tillåtet att börja på det undre lagret egentligen ?  inte förrän det första är avslutat nickar pappa belåtet som lagt upp den smartaste strategin tycker han:   det är han som plockar av pappret, då är det också han som får börja, när vi andra plockat vad vi vill ha - kan han ändå njuta av de bitarna som vi andra lämnat och i längden är det pappa som får mest choklad och är den som är mest nöjd. en del år, har jag brottats med körsbärslikörssmaken och stoppat i mig "pappas favoriter" bara för att göra honom irriterad - men somliga straffar ju gud direkt - och detta har inneburit att man fått välja sist när nästa lager öppnas. så i år kommer jag att stå med båda fötterna stadigt i startblocken och satsa på att få i mig en trillingnöt så att jag kan rädda julfriden lite i alla fall - för en jul utan aladdin är ingen riktigt jul - det kan nog alla vi sanna julfirande svenskar hålla med om, inte sant ?

m.

aladdin

Kommentarer
Postat av: Maja

trillingnöt är lätt den godaste chokladbiten - alla kategorier.

förresten såg jag precis nu att de ljusa och mörka chokladbitarna bildar ett hakkors runt den vita i mitten. WIERD!!!

2008-12-05 @ 16:18:21
URL: http://majakarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0