om omständigheterna i gaza

2008-12-29

mitt i myllret av folk på gågatan kom en man med en stor flagga och palestinasjal virad runt skallen. jag fick ur mig något om fotbolls-vm men insåg ganska snabbt att det var allvarligare än så. i ärlighetens namn måste jag erkänna att jag den senaste tiden avstått från all sorts media och uppdateringen av nyheter har varit om inte dålig så urdålig ! men så när jag hade vandrat runt - gågatan upp o ner ett antal gånger, o sen lunkade över gustav adolfstorg möttes jag av utrop på ett främmande språk och intensivt viftande flaggor - i sorlet av demonstranter kunde jag urskilja ord så som gaza, och hamas. på banderoller var utropen desto tydligare: stoppa blodbadet i gaza.

när jag kom hem klickade jag mig in på dn.se för lite updates och läser mig till att det de senaste dagarna varit oroligare än oroligast mellan israeler och palestiner. mina kunskaper angående denna del av världen är inte speciellt djupa men jag har i alla fall förstått att det är krig i allra högsta grad som just nu pågår. att försöka ta parti i en sån här situation är meningslös - det enda jag har att säga är att: i krig finns bara förlorare oavsett vem som bjöd in till strider först. om det någonsin ska gå att lösa den här fighten vet jag inte ännu, men till alla galningar där ute som bombar och har sig säger jag bara: stoltheten är inte alltid det viktigaste att försvara !

m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0