att vara, eller att inte vara - trött

2008-12-01

framåt eftermiddagen, då hjälper det inte hur mycket du än anstränger dig - det är bara omöjligt för dig att vara pigg och allert. det är inte ovanligt att orken befinner sig så långt ner i botten att egentligen vill du bara skynda dig hem för att sova. väl hemma hinner du knappt med ett snabbt mellis utan att krasch-bom-bang decka på sängen, för att sen vakna upp ex antal timmar senare för att inse att du ganska så rejält missuppfattat hela idén med powernap. o egentligen förstår du den inte, idén med powernap - 20 minuters effektiv sömn som sällan blir effektiv för att tusen grejer rör sig i huvudet på dig, så det är bara lättare att långtsamt somna in o sova bort all den tid som du egentligen hade behövt till dina studier. 
    
      välkommen till en vanlig skoldagseftermiddag i mitt gymnasieliv. det tråkiga är egentligen att jag inte är ensam, det vet jag.    visst är vi ovanligt trötta, lessa, stressade och allmänt omotiverade många utav oss ? ibland undrar jag var all denna trötthet kommer ifrån, för om man gör en djupgående analys av mina skoldagar så är de inte så förbaskat ansträngande egentligen. dessutom är jag ganska duktig på att ta igen en del sena kvällar och jag får för det mesta sovit 6-8 timmar som är rimligt i min ålder. absolut är våra kroppar olika och en del behöver sova mer än andra, men sover jag mer blir jag tröttare av det. så jag har försökt ta reda på vad det skulle kunna vara annars som gör att jag så fort jag når hemmets skyddande murar stupar innanför tröskeln och sen sover till middag.  

många ungre kvinnor lider av blodbrist, eller järnbrist. detta har egentligen att göra med den händelse som inträffar en gång i månaden att faster rosa kommer på besök. vi förlorar en del blod, och glömmer kanske att stoppa i oss sådant som ska göra att järnhalten i våra kroppar ändå hålls på en jämn nivå. jag missar det hela tiden. i vintertider när det är mörkt och dystert är vi också tröttare. dels för att solen inte skiner på oss så mycket som vanligt, och dessutom rör vi oss i miljöer där förkylningsvirus hela tiden hotar och utsätter våra kroppar för prövningar. ibland orkar vi inte meddet  och då kan det faktiskt hjälpa att äta annorlunda. frukt& grönsaker är ett vinnande koncept i längden. järn finns så klart i blod- mat, så som blodkorv för att ta ett exempel, men det går även att hitta andra alternativ - broccoli är en grönsak som många underskattar. rå broccoli som sallad med olivolja, och balsamvinäger - en kanon uppfriskande, grön järnbomb som kommer ge dina eftermiddagar mer ork.
   om du fått klartecken från din läkare att du lider av järnbrist finns möjligheten att äta järntillskott iform av piller. dessa går att hitta i hälsobutiker, eller på apoteket. jag är skeptisk till piller och försöker hålla mig ifrån tabletter så mycket som möjligt men järntabletterna har faktiskt hjälpt mig. men genom att äta rätt kan du slippa att peta i dig onödiga mängder med piller. att ta hand om dig själv, värna om dig själv och låta dig själv få tid och utrymme till att slappna av kommer att fylla dina dagar med mer ork. ibland tror vi att vi äter mer varierat än vad vi gör - så mitt råd till dig är att se över dina dagar: vad stoppar jag egentligen i mig ? o framför allt: tar jag mig tid att äta ordentligt ? vi behöver rätt sorts mat för att fungera det är bara faktum - så lycka till med en mer genomtänkt hälsosammare syn på din energitillförsel.





rå brocolli- sallad med god vinägrett

en broccoli- bukett
olivolja
balsamvinäger
vegeta- allkrydda (krydda som oftast används som smaksättare i buljong, men som är jättegod att ha i salladsdressingar)
svartpeppar

skölj o skär broccolin i bitar, rör ihop vinägretten och häll denna över broccolin - låt sedan stå en stund, och du har en smakrik, fräsch och nyttig sallad. passar till det mesta!

lycka till !

m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0