LCHF- light, nu kör vi !

2011-02-21

nu är jag också igång. hurtbullarna johanna och kristin har inspirerat mig till att testa LCHF- low carbs high fat. i min värld är detta tidernas omställning. äta fet mat för att gå ner i vikt ? jag har ju inte ens smör på mackan. i mitt huvud är det en ekvation som inte riktigt går ihop...eller ? ju mer jag läser desto mer logiskt blir det.

fet mat får insulinnivån i kroppen lägre. insulin är kroppens verktyg för att kontrollera hanteringen av socker och fett. höga nivåer av insulin får kroppens naturliga fettceller att lagra fett, och utan möjlighet att frigöra fettet igen. enkelt- man går upp i vikt. fett och protein ger inte samma effekt på stegringen utav insulin, utan genom att äta fet mat kan man kontrollera nivån på insulin på så sätt att fettet i fettcellerna istället frigörs i blodet, utan att ta upp mer näring, samtidigt som de krymper och man känner sig mätt längre och går ner i vikt.

stackars kristin har gått på en sträng LCHF- diet i, rätta mig om jag har fel, fyra veckor. jag känner mig inte redo för att släppa taget om grönsaker helt och hållet, utan tänker istället köra en light- version. det fantastiska med LCHF är att man kan äta vanlig mat och skräddarsy dieten helt efter eget huvud. riktlinjerna är i stort sätt; fet fisk och skaldjur, kyckling och kött i alla former, feta mejeriprodukter,såser, ovanjordsgrönsaker, delvis nötter och bär.

att köra en light- version utav LCHF kan innebära ett undantag på 50-100g kolhydrater om dagen. jag tänker utesluta alla typer av stärkelsemat, all typ av frukt i stort sätt, gryn med undantag för havregryn, chark- varor och alla former av socker.

det kommer bli tufft. vem hade till exempel en aning om att en paprika innehåller en massa kolhydrater ? men även om det är mycket att hålla reda på så är fördelen med en LCHF-diet att man slipper räkna kacl. man äter när man är hungrig och äter tills man känner sig lagom mätt. den feta kosten får dessutom mättnadskänslan att vara längre !

dagens intag har inneburit följande;

frukost: ca 8.00
1dl havregryn, 1½ dl vatten, salt, ½ äpple (granny smith), 1 msk linfrö, 1 msk honung och ½ dl mjölk. gröt med tillbehör, alltså.
en halv omelett bestående av 2 ägg och knappt ½ dl mjölk.
en kopp svart earl grey te
½ glas c-vitamin

mellanmål: ca 11.00
½ dl räkröra (räkor, ägg, citron, dill och majonäs)
½ dl tonfiskröra (tonfisk, dijonsenap, majonäs, persilja, själkselleri, råriven morot)
ruccola och mangold, några skivor gurka, mindre än en halv tomat
stor latte

lunch: ca 15.00
grekisksallad
1 tomat
1/4 gurka
1/4 röd paprika
1/4 rödlök
oliver
50 g feta
pesto
isvatten

mellanmål: ca 17.00
latte macchiato

middag/kvällsmat: 20.00
morotsbiff med mindre än 100 g morot, mozzarella och ägg
omelett: två ägg, mjölk, pesto och parmasan
½ dl turkisk yoghurt
isvatten

jag orkar faktiskt inte räkna om jag klarat gränsen på 50-100g kolhydrater. jag tror att jag har gjort det. annars är det lätt att kontrollera i bland annat den här tabellen. alla värden utgår i stor sätt från 100g utav livsmedlet och bara genom en snabb överblick är jag ganska säker på att jag klarat mig under gränsen. jag har ju inte ätit 100g av allting idag.

förutom att jag har extrem huvudvärk, en vanlig bieffekt av dieten, är jag nöjd med dagen. bara för att det tagit så lång tid att skriva det här inlägget kommer jag igång sent med den dagliga motionen. för att jag överhuvudtaget ska uthärda att äta fett måste jag röra på mig. det kommer att bli mentalt påfrestande annars. jag kommer få psykbryt av att i princip dricka grädde och smör som jag så länge undvikit, därför måste jag motionera varje dag. jag har tänkt mig 45 minuter till 1 timmes träning här hemma. jag kommer att variera kondition, skyrketräning och yoga tills fanny flyttar till stan, då blir det all in på friskis och svettis.

just det !
mitt mål: -4 kg samt bli av med mina love-handles, bli fast om rumpa, lår, mage och armar.

period: idag och 8 veckor framåt.

ÖNSKA MIG LYCKA TILL !

m.

Kommentarer
Postat av: johanna

jag är med dig!! kör dock på en strängare variant nu efter min 2veckors uppvärmning på lchf light ;)

Uppdatera ofta nu!! KRAAAAAM

2011-02-21 @ 21:28:11
URL: http://eastideinc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0