the bread-god of soho

2010-04-13

du skall inga andra gudar hava jämte mig, säger ett av den kristne gudens 10 bud. jag har syndat och skaffat mig en annan. fast det där med kristen tro och om jag är religiös kan vi diskutera en annan dag ! så egentligen, innan jag vet vad jag tror på, har jag egentligen inte syndat.

i alla fall så heter min husgud jim lahey - ägare av sullivan street bakery i soho, new york. han levererar bröd till bland annat new yorks finaste och mest exklusiva restauranger. jim drömde egentligen om att bli konstnär, men efter att ha rest till italien fann han en ny konstform att utforska - brödbakning.

jag älskar bröd och trots alla mina fixa- idéer om att äta mer GI lyckas jag aldrig hitta ett bra substitut till just bröd. jag hittar lösningar till att inte äta vitt sådant, men jag lyckas aldrig ersätta brödet med något annat. bröd är inte bara mat, bröd är en vetenskap och en passion som jag allt mer kommer på mig själv med att drömma mig bort i.

jag har därför idag beställt hem min bibel, jim laheys senaste bok - my bread, som ska få guida mig genom en djungel av fantastiska brödtekniker. den kommer att kosta mig 229 kr, men om jag ska lyckas i en värld av matfanatiker måste jag också få lite av den där kraften som bara vissa besitter. för håll med om att bröd är lösningen på alla världsproblem ?!

m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0