ägna världen en tanke du också

2009-09-17

foto: karl melander

den här bilden blev 2008 utsedd till årets bild. fotot föreställer en etanolfabrik i São Paulo. karl melander, fotografen har försökt skildra sanningen om våra så kallade alternativa energikällor. motiveringen till bilden löd följande; ”I en skakande­ bildruta slår fotografen hål på tron att etanol ska kunna frälsa oss från oljeberoendet och samtidigt ge oss en grönare och renare värld. Bilden manar till eftertanke, men ger inga svar”.
den sista tiden har jag haft den här bilden väldigt mycket i åtanke, och ofta frågar jag mig själv: vad fan håller vi på med ?

kerstin übelacker (?), dokumentärfilmare, berättade idag om hennes dokumentärfilm; the leftovers. filmen handlar om fem personer med helt skilda bakgrunder. de ska resa 2000 km längs den australiensiska östkusten i en bil driven på frityrolja och de ska leva som så kallade freeganisms eller dump divers. dump diving är en alternativ livsstil som bygger på ett avståndstagande från konsumtion som i sin tur går ut på minsta möjliga deltagande i den kontroversiella ekonomin.
dump divers sympatiserar inte med västvärldens enorma behov av att konsumera - utan tar istället totalt ifrån detta. att leta mat i containers är deras protest mot matvarukedjorna, konsumenterna, och andra aktörer på marknaden som de anser ha en helt bisarr syn på mat & konsumtion.

 

50% av vad västvärlden konsumerar kastas bort - helt i onödan & detta hade kunnat räcka till att ge mat till alla som svälter, sju gånger om. återigen frågar jag mig: vad fan håller vi på med ?

vi håller inte på att förstöra vår jord. just nu: när jag sitter här, och du där, förstör vi den. vi lever i en värld där makt & pengar tycks vara meningen med livet & vi stannar inte upp ens en kort sekund för att ägna en tanke åt allt det som omger oss och som faktiskt är grunden till att vi existerar. vi skyndar genom livet som om inget annat än vi själva skulle kunna vara viktigare. vi är så otroligt uppslukade av oss själva & att inte misslyckas med what ever vi nu håller på med, att vi inte inser att vi tar livet av oss själva & våra medmänniskor. vi påverkar till och med de som inte fötts ännu.

jag kan tjata, tjata och tjata om hur allvarligt detta är & jag vet att det inte kommer hända ett jota förrän jag själv ändrat på mig. jag kan vädja till er & förespråka respekt allra mest mot vår natur - men inte förrän jag tagit mig själv i kragen och ändrat på mig själv kan jag förtvänta mig att ni ska göra det samma.

att vara uppvuxen i ett välfärdssamhälle där det bara är att kasta ut mjölken och köpa nytt, så fort den gamla passerat bäst föredatumet med en dag är inte en ursäkt. men jag inser att min syn på tillvaron inte är ett lättvinnligt utgångsläge. jag skulle inte kunna föreställa mig & leva på ett sätt som är sämre än det här. men även om jag vägrar avsäga mig mina fördelar & privelegier kan jag ägna jorden en tanke & därför fråga mig en extra gång om jag verkligen behöver det där. gör det du också - det är alltid en början..!


Kommentarer
Postat av: Hanna

word

2009-09-20 @ 18:28:18
URL: http://hannasegen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0