feminist javisst !

2009-03-02

emma, och carolina höll idag ett höjdar föredrag om feminism. politiken har sista tiden haft en allt mindre plats i mitt liv, och för att vara ärlig så skiter jag i vilket. det förvånar mig en hel del, eftersom att jag förut var aktiv och gärna ifrågasatte och provocerade - det intresset har liksom i takt med att jag vuxit försvunnit. men så när jag fick begreppen utklarade idag så insåg jag att feminister inte är mans- hatare, då är ju hela poängen med feminism förstörd, och gudrun schyman är ett jävla stolpskott.

sanningen är ju den att feminism syftar till kampen för jämlikhet mellan män och kvinnor och egentligen inte bara det - oavsett hur du ser ut, om du är av manligt eller kvinnligt kön, om du är svart, vit eller jaa till och med grön så ska du behandlas lika. att sverige nått långt i jämställdshets- debatten visar ju bara att intresset finns och att vi därför inte ska ge oss förrän vi nått perfektion. för mig har feminism haft en negativ klang, men som jag sa handlar det inte om att bekämpa män och vad de står för - män är ju viktiga i den här debatten. om du är man och feminist då tror jag att vi nått långt. tills vidare är det bara för oss att bojkotta allt vad könsroller innebär.

det är samhället det är fel på, mänskligheten är instränkt med normer om hur kvinnligt och manligt är - för vem kan ärligt säga att det är rätt ? det kommer ta tid att få samhället att inse faktum att vi lever omodernt, men jag tror inte att förändring är omöjligt. de som ifrågasätter feminism - egentligen skulle jag bara vilja säg till er, välkommen ur förtrycket - du är fri att göra vad du vill.

om du vill fortsätta att klä ditt barn i rosa, om hon är flicka så har du givetvis rätten till det, men precis som att friheten finns att vara "kvinnlig" så finns det också en möjlighet att ifrågasätta normerna - för vi kan ju inte veta på vilken sida vi trivs om vi inte provar. för mig handlar det om identitet, och individuallitet - jag ska kunna välja att vara precis som jag vill och om jag väljer att satsa på ett mansdominerande yrke så som exempelvis polis så ska jag inte behöva behandlas olikt - vore inte det ett brott ? till er som tycker att feminism verkar vara en modefluga hoppas jag att ni snarast tar ert förnuft till fånga. för enligt mig har ni ju missat allt det fina med utveckling och det moderna samhället. nog har det legat på modet att tämja på gränserna - men att säga ifrån och att vägra förtryckas, detta är ju bara ett steg i rätt riktning, ett sätt att sätta upp rimliga normer och värderingar, för det är ju så vi borde leva ? har jag inte rätt ?

m.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0