mer om matvanor

2010-02-08

jag beundrar människor som kan hålla sig till dieter. som kan tygla sig själva så att de faktiskt kan sätta sina impulser och begär åt sidan. jag har förbannat svårt för det. om jag blir sugen, särskilt på sött, is there no turning back. jag måste ha ! dålig karaktär, i guess.

bröd och choklad kan vara det svåraste att helt och hållet utesluta. jag har provat och jag har provat att "äta mindre" men det går liksom inte att låta bli. inte när det finns där liksom. jag kommer dock på mig med att vara duktig på att hitta alternativ. jag behöver inte äta fyra mackor rostat bröd med svettig ost och marmelad. nej, jag äter mycket hellre en grov dansk rågbrödsmacka med ägg och avokado.

jag sitter här och försöker definiera vad jag menar med "hälsosam mat". jag vet ju vad hälsosam mat är för mig. jag vet vad jag tycker är gott och jag vet vad jag behöver äta för att må bra, men det är så sjukt svårt att förklara det för er- för det behöver ju inte innebära hälsosam mat för någon annan. jag har därför också funderat över det här med att man kanske inte heller, slaviskt, behöver följa någon specifik diet.

jag tycker att det optimala är att äta varierat, laga mat hemma och dessutom ser till att få med samtliga delar av kostcirkeln. jag älskar grönsaker och därför är det väldigt viktigt för mig att detta får göra inslag i kosten. gärna generöst. om jag ska göra ett försök att kategorisera min matvanor så är jag nog mest för GI. jag tycker att det funkar, men jag kommer aldrig kunna utesluta kolhydrater helt och hållet. det är nog omöjligt skulle jag vilja påstå. dock skadar det inte att utmana sig själv att försöka äta mindre och hitta alternativ- och det drar jag mig inte för att göra.

tisdagar brukar vara mer ambitiösa än andra dagar, för då har jag mer energi i köket än vanligt. tisdagar är därför också bra att planera inköp för resten av veckan. då kan jag tänka på annat än att det ska vara snabblagat. jag blir liksom inspirerad när jag har tid att låta mig inspireras.

idag har vi ätit lax- och skaldjurspanna, ris och sallad. jag lyxade också till det med att röra ihop hummus. finns det något godare än hummus ? den blev sjukt lyckad och jag känner mig både mätt och hälsosam. precis så som det ska vara, eller hur ?!

m.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0