organisering är nyckeln till framgång

2010-03-11

jag sitter i köket och myser. uppstigning kvart i 8. började med att ladda tvättmaskinen med en omgång svart och sen började jag plocka med diverse. den sista räkningen är betald, pärmen är uppdaterad, rummet undanplockat och sängen bäddad.

nu sitter jag med min "att-göra-idag-lista" på ena sidan om datorn och frukosten på andra. upptäckte att frukosten idag mest har bestått av vätska, hm okej. te, proviva & juice. en bulle och lite yoghurt. tjatade era föräldrar också på er när ni var små att ni inte skulle dricka er mätta ? jag har fortfarande inte lärt mig. reser jag mig nu kommer jag bli sjösjuk, det känns som det slår svallvågor i magen på mig.

jag är inte kontorstypen alls, men idag känner jag mig lite så. när man är mellan jobb (höhö) blir det ett heltidsarbete att hitta det där jobbet. jag ska ringa ystad saltsjöbad i eftermiddag & hoppas så klart på ett kul besked. i alla fall så på uppdrag av min jobbcoach ska jag skriva en handlingsplan för hur mina dagar till jag hittar ett jobb ska komma att se ut.

även om jag håller på att spricka av rastlöshet så tycker jag att det är ganska kul att undersöka möjligheter. det finns ett jobb till mig där ute där någon vill ha mig lika mycket som jag vill ha dem. vi kommer dock aldrig finna varandra om jag sitter på ändan hemma i vellinge och hoppas på att  det ska dimpa ner i brevlådan.

att springa hos henrik en, två gånger i veckan har faktiskt varit som terapi för mig. i cirkus en timme finns han för mig, och bara mig. vi pratar om min framtid och jag får alla chanser i världen att bolla idéer med honom för att jag så småningom ska kunna klättra på karriärsstegen. jag är tacksam.

visst är det mindre bra att ha en period i sitt liv där man inte gör så mycket & särskilt precis i början av sin karriär. men hur ska man kunna veta vad man vill när man aldrig fått chansen att stanna upp & tänka efter ? jag hade kunnat extraknäcka i all evighet, men då hade jag antagligen varit för upptagen för att kunna tänka på framtiden. sån är jag. jag behöver lugn och ro för att kunna bearbeta all den massa av tankar som finns innanför min skalle.

jag börjar bli mer på det klara med vad jag vill och det är skönt. jag får hela tiden, tackvare henrik tips och råd för att kunna nå dit. genom att prata om mina svagheter respektive styrkor har jag allt mer fått idéer på hur jag ska nå mitt mål. jag har fått insikter om mig själv och jag har börjat förstå hur jag själv fungerar.

jag är en kontrollmänniska, mångt om mycket. jag vill ha dte på mitt sätt och jag vill göra det i min ordning. när jag blir stressad blir jag lat. oftast är jag bra på att handskas med stressen, jag tar ett djupt andetag, skriver ner på en lapp vad jag ska göra och sen börjar jag i den ände som jag tycker känns bäst. när jag är oorganiserad i mitt huvud och när saker är röriga runt mig då får jag inte ett skit gjort.

för att inte bli passiv försöker jag se till så att saker och ting är i ordning. jag städar tillexempel och plockar undan runt omkring mig. jag organiserar i min dator, i mina pärmar, i mina lådor, i min garderob och till och med i badrumsskåpet.

ibland är jag bättre på att hålla ordningen, ibland mindre bra. för att undvika att hjärnan får frispel tar jag mig tiden att organisera. jag försöker dessutom att fylla dagarna med sådant som jag tycker är värdefullt som motiverar mig att hitta det där jobbet. jag bakar och lagar mat, jag tittar på lägenheter för mig och pojkvännen, jag gör armband och jag träffar människor.

med hjälp av handlingsplanen som jag ska skriva idag ska jag hitta en struktur i mitt jobbsökande. det är typ världens bästa idé. jag ska genom att skriva ner det, få ordning på hur jag på bästa möjliga sätt ska hitta mitt drömjobb. jag är inget annat än förväntasfull. bara för att jag varit oorganiserad i mitt jobbsökande har jag inte riktigt fått gjort så mycket som jag hade hoppats på, men från och med idag blir det andra bullar. snart är jag också hårt arbetande på väg uppåt i min karriär - jag längtar !

m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0