frukost

2010-01-26

jag har berättat för er vad jag brukar äta till frukost va ? typ så, en miljon gånger eller ? har jag berättat varför min frukost är bra ? nej, jag tänkte väl det...

jag har sen tidigt i höstas varit GI inspirerad. det nya året började förvisso inte så hälsosamt, men sakta men säkert börjar jag hitta tillbaka i gamla vanor.

att äta likadan frukost varje morgon tycker inte jag är särskilt tröttsamt. visst är det viktigt med variation, men jag har hittat ett koncept som jag älskar, som är nyttigt och som jag längtar till varje morgon jag stiger upp.

jag äter för det mesta en skål skåne mejeriers vaniljyoghurt 2,5%. anledningen till att jag bytt från 0,5% till den som är lite fetare är för att jag aldrig äter smör och ofta är sparsam med fett. som alla vet löser sig viktiga mineraler och vitaminer i fett så för att försäkra mig om att jag får i mig nyttigheterna som jag ska bytte jag. dessutom är yoghurten som är lite fetare betydligt krämigare och lättare att äta. vem gillar att dricka yoghurten med sugrör liksom ?

i min yoghurt har har alltid krossade linfrön och tranbär.

enligt livsmedelsverket så ska man vara försiktig med att äta stora mängder krossade linfrön. men som med allting ska saker doseras rätt och jag tar aldrig mer än 2 matskedar. linfrön innehåller mycket omega 3, kan förhindra hjärt- och kärlsjukdomar och är dessutom fiberrikt. linfrönens skal innehåller dock cyanogena glykosider som kan omvandlas till giftet vätecyanid i tarmen. vätecyanid kan ge allvarliga nervsymptom eftersom det framkallar syrebrist i vävnaderna och det är detta man förhindrar om man doserar linfrönen rätt. att äta hela linfrön ger ingen effekt eftersom att kroppen inte kan utnyttja fibrerna.

tranbär är rika på C-vitamin, något som vi verkligen är i behov av för att hålla oss friska. de är dessutom rika på antioxidanter och innehåller diverse mineraler som ger ett friskare blodtryck. det har dessutom visat sig att tranbär är effektivt mot urinvägsinfektion och vem vill inte slippa det ?

oftast så fortsätter jag min frukost med kallrökt pålägg på antingen knäckebröd eller något GI snålt bröd. just nu har jag fastnat för ett valnötsbröd som är ganska sött, men som innehåller lite socker och mycket russin - bra va ? istället för smör använder jag riven pepparrot - jättegott. pepparroten är dessutom rik på C-vitamin och kan dessutom ha en febernedsättande effekt.

till min frukost dricker jag ofta juice. inte så bra för tänderna, men jag ser alltid till att det är utan extra socker och att den inte innehåller onödiga konserveringsmedel. jag dricker dessutom inget kaffe, så lite juice på morgonen får min skalle att piggna till.

prova ni också. man står sig länge och det är dessutom härliga naturliga smaker det mesta & ännu bättre är det om man kan hitta ekologiska alternativ !

m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0