vad sysslar hon med, maggan ?

2009-09-01

jag undrar om den typiska läraroutfitten igår egentligen bara var ett verktyg i ett vilseledande spel ?! för när klassen var samlad imorse, gäspiga och sömndruckna, så slinker det in en tämligen konstig filur & sätter sig längst bak i klassrummet. min första tanke var att det var en självmordsbombare. solbrillor, militärbyxor och en palestinasjal virad några varv runt skallen. vem var hon ? ett förbryllat fnitter bröt ut i klassen. var det någon som förvirrat sig och inte dykt upp på uppropet men som också var antagen till mkv ?

efter lunch fick vi svaret. samma märkliga person står framåtböjd över en svart mac-top. det krusiga håret stack ut lite här och var under sjaletten & plötsligt var rösten så jävla bekant när kvinnan öppnade flabben. april april ! typ så kände man sig när margareta melin log sitt breda smile. men ingen fattade liksom, eller i alla fall inte jag och rebecca. jävligt ball ändå, men varför detta rollspelande ? hade vi gjort en students största miss, att fördomsfullt sätta maragareta melin i ett särskilt fack av att vara en tråkig, grå och gammaldags lärare bara för att hon bar en stram och klassisk lärarlook. vad är en lärarlook ? men i vilket fall, hade vi gjort det lätta misstaget att kategorisera och stereotypiskt förvänta oss det värsta(?). var margareta melins helt totala makeover idag ett slag över fingrarna för att uppmana om att: you never know what you'll get, och därför ska du inte vara så förbannat snabb med att döma ? eller så är maggan bara en ordinär typ som gillar att spela olika personer utseendemässigt. det kan ju faktiskt vara en stil att ha olika stilar ? oavsett är jag nyfiken, inte bara på maggan - utan på hur hela denna terminen skall bli.

dagen idag har varit relativt produktiv. jag känner mig inte längre totalt missplacerad. skolan verkar som mitt kall och jag funderar faktiskt på att ansluta mig till hela kursen för att kanske göra ett år här, och ett år där. mkv, ja - vad säger man ? jag vill inte använda flummigt, och jag kan inte använda akademiskt - men jag är asnöjd, och ser bara denna hösten som ett ändå långt maratonlopp med en gräddtårta i målet. något som är kreativt och praktiskt kan vara precis lika viktigt som något som är tungt och akademiskt.

och vet ni vad det bästa är ? VI HAR INGA TENTOR, bara examinationer ! kulkulkul !

m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0