smell you later

2009-10-07

rasmus filippa k kofta hänger på ryggstödet på min stol. jag inser att jag har haft den mer än honom, sen han kom hem i maj. stickad. svart. stor & gosig. nackdelen med den, där den hänger, är att den fyller hela mitt lilla rum med hans doft - jag håller på att bli galen. det kommer liksom små doftpustar som får mig att helt balla ur. han luktar så gott ! 

jag kom att tänka på en sak. om utsidan ger insidan en chans. vad gör då doften ? den är pretty much avgörande. det spelar ingen roll hur snygg & trevlig någon är - luktar denne inte gott då får den gå, eller hur ? jag vet inte om det bara är bs - men jag tror att man attraheras mer av doften än av något annat. för visst har du också känt hjärtat ta det där extra skuttet när du känner en doft som får näsborrarna att fladdra ?!

det finns en hel djungel av dofter därute. det är liksom omöjligt att hitta den där särskilda och individuella. när det gäller parfymer har jag flera favoriter. men mitt signum bland dofterna får nog bli flower by kenzo. det var av en ren slump jag kom i kontakt med den doften. den är sensuell, mogen och mystisk. jag avskyr sockersöta dofter - jag blir i princip spyfärdig. flower by kenzo, har en intensiv ganska söt ton, men det är något i doften som jag inte riktigt kan förklara som gör den så otroligt speciell. min första tanke när jag fick lukta på den var att den luktade modellera och fortfarande associerar jag till knallblå geggamoja när jag parfymerar mig - men den är min doft liksom.

processen & framställningen av parfym är faktiskt intressant. det är inte bara väldoftande vätska, utan i en flaska döljer sig en hel vetenskap. visste ni till exempel att en parfym har tre noter - ungefär som tre stadier; toppnot, mellannot & basnot. basnoten känner man efter ca 30 minuter efter att parfymen applicerats på kroppen. de olika noterna förklarar också varför man uppfattar att parfymen doftar olika beroende på hur länge man haft den på sig.

jag är en parfym-missbrukare tror jag. jag känner mig inte riktigt bekväm om jag inte luktar något särskilt. det sägs ju att var och en av oss har vår alldeles egna doft & att den ska vara mycket mer förförisk & sensuell än något kemiskt framställt på flaska för dryga 400 spänn. jag är inte ens säker på vad min naturliga doft är. men hur jag än känner mig med eller utan parfym så har jag lärt mig att det faktiskt är viktigt att vila sig från det där konstgjorda. den största skräcken är ju att man ska lukta illa - men jag tror inte det är någon fara.

i alla fall har jag lärt mig att uppskatta det där naturliga & egna. det finns stunder då inte den dyraste channelparfymen i världen kan vara med och tävla och det är bland annat doften när man vaknar bredvid sin kille på morgonen, bebis och så som det luktar i mormors garderob.

jag har hela min uppväxt fått höra vilken parfymnäsa jag har - hur jag i princip har luktat mig fram genom livet. jag har vägrat gå på toaletter, vägrat äta mat och vägrat sova i sängar där jag inte kunnat komma överrens med märkliga dofter. så om det är något jag litar på så är det min näsa. jag må vara lite märklig - men om ior litar på sin svans så kan väl jag få lita på min näsa ?

m.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag börjde fnittra lite för mig själv när jag läste början av ditt inlägg. Du kan ju fråga Ralle hur många gånger jag har sniffat på honom. Gud vad det lät illa, men hoppas du förstår att det var helt harmlöst, haha :P Men gott luktar han i alla fall ;)

2009-10-09 @ 15:56:10
URL: http://hannasegen.webbogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0