organisera mera

2009-11-02

har du koll på dina grejer ? jag menar, har du viktiga saker i en pärm ? sorterar du papper, räkningar och information var för sig ?

jag är stundtals en mycket förvirrad människa. ibland har jag inte riktigt koll på saker och ting i min omgivning. jag beskriver mig själv som ordningsam, men från en annan individs perspektiv skulle det lika gärna kunde beskrivas som kaos. jag föredrar benämningen organiserat kaos, i så fall.

det finns stunder då jag blir stressad och nojig över stök. jag blir då istället manisk och ställer saker i bokstavsordning, skrubbar tills det skiner och jag kan spegla mig.

jag tycker inte att jag är slarvig, men jag skulle mycket hellre vilja vara ordentlig och ha stenkoll jämt. jag skulle verkligen vilja slippa att någon gång ibland drabbas av den där paniken när man inte hittar det man söker för att man glömt vart man lagt det.

jag skyller på att rummet är litet. att jag inte riktigt behöver inse allvaret ännu. men allt eftersom tiden går dyker det upp saker som faktiskt behöver tas om hand. det har den senaste tiden ploppat upp räkningar som jag behöver ha koll på. jag måste vara noga med bankpapper och jag måste se till att spara kvitton från större inköp.

men efter dagens insats idag, ska jag se till så att det där kontrollbehovet stannar. det är verkligen skönt att ha koll på saker och ting. man behöver liksom inte oroa sig för att något ska försvinna, eller att man glömmer bort det.

just nu är pärmen för viktiga papper ganska så provisorisk. jag känner att jag inom en snar framtid bör skaffa mig lite vettigare instrument för en bra arkivering.

man känner sig minst sagt harmonisk när alla klumpar i magen är borta. då kan man liksom tänka på annat. så gör det du också, städa ur dina lådor och håll koll på dina papper om du inte redan har det. att fungera strukturerat och organiserat är väldigt nyttigt. tänk sen när du har femtioelva räkningar att hålla reda på - då behöver man rutin, så lika bra att skaffa sig det redan nu !

m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0