det är aldrig försent att ändra på saker...,

2009-11-27

sitter i rasmus säng. han följer tennismatchen med söderling, och jag får roa mig med annat så länge. vi har haft världens mysigaste soffkväll, ikväll. jag var sugen på film så även min make. vi enades om slumdog millionaire & till den inhandlades en påse gotter, välförtjänt.

så här efter filmen vet jag inte riktigt hur jag ska känna. ni har sett filmen va ? om inte, gör det ! den har fått massor med utmärkelser och berör enda in i märjen.

jamal är uppvuxen i slummen i mumbai, indien. han & hans bror blir ganska tidigt föräldralösa & deras liv som gatubarn tar fart. det blir en kamp om överlevnad. parallellt som jamal berättar historien om sitt liv får man följa hans väg i den indiska versionen av "vem vill bli miljonär?"

filmen är en stark skildring av gatubarnens liv runt om i indien, samtidigt som en komplicerad kärlekshistoria fortgår. jamals berättelse är unik i den bemärkelsen att han som fattig, slumpojke får vara med i frågesportsprogrammet, men ut över det är det en intensiv och spännade historia som hela tiden håller en uppmärksam. den innehåller allt, och man kan räkna med både skratt & gråt.

det var faktiskt längesen jag såg en så bra film. kanske är det för att jag med egna ögon sett slummen, inte i indien men i bangladesh, grannlandet, som dessutom är fattigare, som jag känner mig otroligt upprörd på världen. tänk vad pengar kan göra med människor ! just nu känner jag bara en oerhörd frustration av att jag kan göra allt det som jag gör, medan barn på andra sidan jorden kämpar för sina liv. jag måste göra något & jag ska göra något - vänta ni bara !

fortsättning följer,
m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0