you're all nuts

2009-05-13

idag på psykologin så fick vi testa om vi har några psykologiska störningar. på www.psykologtest.se/ kan man testa om man har inslag av någon psykiskstöring och jag gjorde testet för tvångstankar/OCD. egentligen är det inte så konstigt, för jag tror att vi alla har inslag av något som kan anses som knäppt eller rubbat. inte att vi är dumma i huvudet, utan att vi mer har minineuroser, eller har saker för oss som måste utföras för att vi ska fungera. det är ju dessa små detaljer som gör oss till vilka vi är. överdrivna störningar kan ju bli problematiska, men jag tror inte att de flesta ligger i riskzonen för detta.

när man gör psykologiska tester särskilt på internet, ska man ta allting med en nypa salt, eftersom att det där inte finns några nyanser. allting blir svart på vitt. resultatet av testet om jag har tvång blev ganska dramatiskt. skalen gick upp till 40 och jag hamnade på 21, som tydligt var i zonen för att vara styrd av tvång. jag vet med mig att jag har tvång och fixaidéer för mig, men inga som styr mig vardag - därför berörs jag inte. men tänkte ändå dela med mig av saker som jag tampas med då och då. dessa saker gör jag per automatik, och som skulle kunna anses som tvång:

- jag är besatt av jämna tal. jag plockar alltid lösgodis, frukt, köttbullar eller spikar m.m i jämt antal - annars blir ju någon ensam
- jag är oroar mig ofta för att jag ska drabbas av någon olycka, eller att någon i min omgivning ska göra det.
exempelvis när jag går i trappor - tänker jag alltid att jag ska snubbla och slå ut alla mina tänder.
- jag samlar på allting. jag har tillexempel burkar, och påsar med gamla kolapapper, servetter, drinkpynt, foton och tidningsurklipp som en vacker dag kan komma till användning... eller inte.
- jag har ett fruktansvärt kontrollbehov, och vill att allting ska vara perfekt. ni ska se projektpärmen i skolan. erica och gry kan intyga om vilken perfektionist jag är.

är du också knäpp ?

m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0