in sweden we call it 'kaloribomb'

2009-01-07

härligt lunchrecept som fick mätta mig efter promenaden. hade ju såklart turen att det låg färdigbakad potatis i kylen - men har man inte sån tur får man nog redan efter frukost börja förbereda för den här lunchen.

du behöver:
bakpotatis
färsk persilja
vitlökssmör
pepparotsvisp
riven ost
ev. salt och peppar.

eftersom att jag körde en variant av detta recept idag är det lite förvirrat - men jag tror att jag skriver orginalreceptet after all.

vira in bakpotatisen i folie och baka den i ugnen - detta tar lite olika tid beroende på storlek men räkna ett par timmar. när potatisen är färdig delar man den på hälften. gröp därefter ur halvorna och lägg potatis-"urgröpet" i en skål. rör ner vitlökssmör, pepparrotsvisp, hackad persilja och krydda eventuellt med salt och peppar. mosa potatisen och låt allt bli en gegga som sedan läggs tillbaka ner i halvorna som gröptes ur. strö riven ost över och gratinera i ugnen tills osten fått färg.
passar perfekt att äta bara, eller som tillbehör till grillat kött. lycka till !

m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0