jag saknar luftkuddeland

2009-02-16

måndag, och jag vaknade klockan halv 7 av att hela huset var i full gång med vardagen. jag ignorerade tandborstning, spolningar på toa, kylskåpsdörrens öppnande och stängande i jakt på lunchmat - jag somnade om, och vaknade upp 3 timmar senare. nu sitter jag här och stirrar på en ännu vitare gata, än jag minns från gårdagen. jag antar att det har snöat ännu mer. tråkigt nog är himlen så där isigt grå och kylig så jag överväger inte ens att ta på mig mina vinterskor för en promenad - film och varmchoklad är med lockande.

fick en så söt kommentar igår av fanny, rasmus syster. hon hade kommenterat inlägget om att vägra släppa barndomen. och just när det är mitt sista sportlov vill jag inget annat än att vara ett barn mer än någonsin. sportlovet är ju det roligaste lovet, då kunde man besöka luftkuddeland på sandeplansskolan i höllviken. gympasalen var full med hoppborgar och såna där sumobrottardräkter och jag hoppade runt och brottades en hel dag - kom hem, och deckade i spagetti och köttfärssås eller vad det nu var vi fick till middag. hela sportlovsveckan var fylld med aktiviteter, och mamma hade dessutom tagit ledigt större delen av veckan för att kunna vara med oss. vi åt hennes underbara tonfiskröra på franskbrödbullar i pauserna mellan vågmaskinen på vanningen och hela veckan var bara fylld med lek och skratt.

nu däremot oroar jag mig över att lovet ska gå för fort, för att jag förmodligen kommer att sova bort det - för att jag behöver vilan för att orka resten av terminen - så därför sitter jag hellre kvar i pyjamas hela dagen än att ringa upp någon polare för att hitta på något. jag saknar verkligen att vara ett barn, ett riktigt barn - ett barn som inte lider av ständigtrötthet över att egentligen inte har gjort någoting, ett barn som tycker att snö är kul och inte bara kallt och äckligt, ett barn som hade varit ledset om dagen bara hade inneburit att sitta inomhus.. men just för idag tänker jag inte göra några större kraftansträngningar för att ta mig för något. just idag ska jag bara vara lite så där halvsunkig - antagligen inte ta mig ur pyjamasen och varva sängen med att fylla på tekoppen. men imorgon ska jag ringa till mormor och be om pannkakor.

m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0