it's simply art - alfa romeo 8c competizione

2009-02-28

jag kan lika lite om bilar som, jaa - det finns inte ens någon bra liknelse - så himla värdelös är jag på bilar och motorer. men när jag ser en läcker bil, nog ser jag att den är läcker då. det spelar egentligen ingen roll vad det är för modell, men audi toppar mina listor - och en vacker dag kör jag deras R8 - så enkelt är det. men idag har jag vidgat mina vyer en aning och fått upp ögonen för en annan läckerhet - det sägs att bilar inte kan vara konst - men nog har alfa romeo lyckats. deras 8C Competizione, som endast existerar i 500 exemplar är ett konstverk, det måste ni hålla med om. från och med nu är jag påläst och tydligen så skiljer sig inte denna alfa modellen från någon annan av deras modeller. bilens hjärta är motorn, en 4,7-liters (4.691 cc) 90-graders V8 - tanken har varit att skapa en motor med extraordinära prestanda men samtidigt med körbarhet och smidighet för både stadsgator och landsväg. i mina öron klingar detta gott - och trots att topphastigheten inte matchar ferraris så är 290 inte fy skam. det sägs dessutom att för respektens skull toppar man inte ferraris hastigheter. exakt vad allt med hästkrafter innebär är jag inte riktigt säker på, men med en effekt på 450 hk - kan jag nog med lilltån räkna ut att detta är to much of a car för mig - men vad spelar det för jäkla roll, jag älskar den!

om man skulle jämföra bilvärlden med en människokropp, så är ferrari hjärnan, auston martin ansiktet - cadillac magen och alfa romeo hjärtat och själen - och alltså jag ber er bara, titta - den är ju för sjutton genialisk !

m.

alfa romeo 8c

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0