då var det jul igen, och nu är den nästan slut...

2009-12-25

så var julen förbi - åtminstone lillejul och julafton.  nu väntar lata dagar med rester av julmat, släkt och vänner innan nyåret stundar och sen är vi helt plötsligt i januari. det är nästan det värsta att man laddar för julen i veckor och sen är den över på tre dygn.

regnet står som spön i backen och det vilar en märklig stillhet, i alla fall i min omgivning. jag och rasmus har förvisso flytt fältet. jag sitter uppkrupen i soffan hemma hos lundbdorgs och älsklingen har placerat favoritfåtöljen framför tv'n och nu verkar det inte existerar något annat i världen än fifa10.

hittills har det varit härliga juldagar. lillejul började med lättare sovmorgon, och sen for jag iväg för att inhandla de sista klapparna. efter att ha köat i evigheter skyndade jag hem för att hjälpa till med julpyntning. granarna kläddes (ja, vi har flera. två inne & en ute) och sen skulle resten av huset dekoreras med tomtar, ljusstakar och annat som hör julen till.

strax innan fyra ringde klockan på termometern och då plockades en nästan sex kilos skinka ut. den griljerades och sen satte vi tänderna i den. när några skinkmackor avnjutits kom rasmus och hämtade mig och så åkte vi till limhamn för att fira lillejulafton med hans mor och gänget där. först var det glögg och sen fantastiskt julbord med alla möjliga läckerheter.

när alla sedan var mätta och belåtna plockades det fram klappar och så satte vi genast igång att spela julklappsspelet. det gick vilt till. vicky var så exalterad att hon nästan slog ut min framtand. härlig stämning och många glada skratt.

när klapparna delats ut kastade vi oss över kaffebordet och vräkte i oss julkakor av alla dess slag. jag hade bidragit med saffransbröd och pepparkaksmuffins som vart härligt dekorerade med kristyr och strössel. så småningom rundades kvällen av och jag & rasmus åkte till mig för att ramla i säng.

på julafton vaknade vi i lugn takt till ett väldoftande hem och prydnandskyrkan som plingade stilla natt. frukost och sen valde jag och ralle att ge varandra julklappar. han fick en bok som han önskat sig och fifa10 som i skrivandes stund ljuder i bakgrunden. jag fick en make-up-lektion på make-up-store där jag dessutom får handla för 500 kr. happy days ! eventuellt ska den användas på nyårsafton om jag kan få en tid i stockholm. annars ska jag nog spara den till 20års dagen.

mamma och pappa for till kyrkan men jag och rasmus gosade upp oss i soffan för att titta på sagan om de två tornen. när vi hade sett halva filmen kom mamma och pappa hem och sen var det dags att förbereda jullunch. mer eller mindre har min familj alltid firat julafton på egen hand, utan släkten. det är lugnt och skönt. därför gör vi allting så himla tidigt. vi äter redan innan kalle anka, sen tittar vi på kalle och därefter är det julklappsutdelning. jag och min bror kunde aldrig hålla oss när vi var små, vi tjatade om tomten så fort benjamin syras sjungit på sista refrängen.

i alla fall så röjde vi undan efter julbord och radade sedan upp paket på köksbordet för att köra julklappsspelet. rasmus drog hem ett helt lass med julklappar och har något fått ihop till hemgiften. brorsan blev lycklig av matlådor till jobbet och älgpasta. jag fick en kokbok bland annat. mamma och pappa var nöjda med bland annat en sparbössa för semesterresor, en knasig isskrapa och lite annat. tätt efter julklappslek följde en något seriösare julklappsutdelning - utan tomte. istället grävde jag under garnen och hittade många fina paket att dela ut till mig själv och min älskade familj.

mamma fick bland annat en spikmatta som skulle provas av hela familjen. jag fick en underbar kappa som jag själv valt, en pyjamas, matlagningsböcker och lite annat smått och gott + två kuvert som minst sagt är välbehövliga. körkortsplaner till våren is going strong.

när pappret slitits av klapparna fortsatte vi kvällen med frågesport som vanns av mig. otippat - ja faktiskt. men jag fick nog spelets lättaste frågor. kvällen fortsatte sedan i lugn och ro med tvtittande och efter det hoppade vi i säng.

juldagen börjar alltid tidigt, nämligen klockan 6. rasmus var omöjlig att dra ur sängen, men jag masade mig upp för att det är tradition. halv sju satt vi i bilen på väg till kyrkan för att gå på julotta. morfar blir alltid inringd för att spela orgel så då är det tradition att lyssna på honom. det är en mysig timme och jag hoppas att det bli fler sådana jular.

efter att ha varit allmänt trött och seg hela förmiddagen sitter jag nu här, i ralles soffa. vart dagen slutar det har jag ingen aning om, men den ska nog inte kräva mycket ansträngning - det ska inte en juldag göra. kanske ska jag bläddra i några kompendier - annars ska jag bara se till att dra ut på den här dagen så mycket som det bara går, för så ska en juldag vara. lite dagen efter sådär. härligt.

lite bilder från gårdagen ska jag nog också kunna bjuda på. det finns en detalj som jag faktiskt lyckades missa att skriva om, men jag kan delge att den var lika med luva, skägg och en gråtande 2åring.

god fortsättning mina vänner,
m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0