sol, smoothie och sällskap

2009-04-02

våren är här, så också värmen - åtmistonde är det så pass varmt att det går att plocka av sig jackan, luta sig tillbaka med sol-glajjor på och bara njuta av att det steker. tog en impulstur med fröken lowe till stan idag. efter att ha bokat tid för tatuering för hennes del och köpt tandskydd till mig vandrade vi upp mot möllevången och satte oss vid arbetets ära - statyn på torget, med varsen smoothie. när jag satt där och lapade i mig av solen insåg jag att jag nog aldrig lagt märke till statyn förrut, eller jag har i alla fall aldrig funderat över vad den föreställer och varför den står där. jag har bara uppmärksammat att den titt som tätt är full med människor, som precis som jag gjorde idag passar på att utnyttja den trappliknande grunden för en stunds vila. så en stunds research senare vet jag nu att statyn är gjord av axel ebbe som föddes i samma lilla håla som jag spenderade större delen av min barndom i - det vill säga hököpinge. statyn skall symbolisera möllevångens arbetarhistoria, där arbetarrörelsen växta fram runt 1800talet. statyn symboliserar även att gemensamt arbete håller samhället uppe - och det kan jag inget annat än hålla med om.

m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0