marshmallowkaka

2008-11-26

mamma fyllde år förra veckan - och jag överraskade med tidernas chokladchock. en fluffig kaka med både ljus och mörkchoklad och en härlig marshmallowglasyr. bara för att jag är glad idag, delar jag med mig av receptet.

6 tsk osaltat smör
drygt 2 ½ dl socker
½ tsk vaniljextrakt - jag använder samma mängd vaniljsocker istället
2 ägg, lätt vispade
85 gram mörk blockchoklad, bruten i bitar
1 ½ dl filmjölk
drygt 3 dl extra fint vetemjöl
½ tsk natriumbikarbonat, bakpulver fungerar också
1 krm salt
55 gram grovhackad ljus choklad att dekorera med

glasyr
175 gram vita marshmallows
1 msk mjölk
2 äggvitor
2 msk socker

rör smör, socker och vaniljsocker i en skål. rör sedan ner äggen.
smält blockchokladen i en skål över en kastrull med sjudande vatten. tillsätt filmjölken - blanda väl och rör sedan ner blandningen i smörkrämen.
blanda mjöl, bikarbonat och salt. arbeta sedan ner mjölblandningen i skålen med chokladsmeten - lite i taget. häll smeten i en eldfastform och grädda i ugnen, 160 grader i ca 50 minuter.

förbered glasyren under tiden kakan gräddas. lägg marshmallowsen i en kastrull och häll i mjölken. värm på svag värme så att marshmallowsen smälter. vispa äggvitorna till ett hårt skum, tillsätt sockret och rör sedan ner äggvitorna i marshmallowssmeten.
bred den kalla glasyrsmeten över kakan när den kallnat och toppa med grovhackad choklad.

en saftig chokladkaka med annorlunda topping - lycka till !

m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0