jag hatar coca cola, och till jul hatar jag coca cola ännu mer

2008-11-26

jag har aldrig varit något fan av den bruna drycken, coca cola som kan få käften att på riktigt klistra igen. och faktum är att denna fruktansvärda sörjan gör mig allt annat än nöjd när julen närmar sig allt mer. coca cola har de senaste åren satsat på samma reklam, vart enda år - ytterst små bortfall och endast få tillägg. jag förmodar att deras reklam är ett vinnande koncept. den lilla byn, glada - förväntansfulla människor och så dyker tomten upp med.. vågar vi gissa ? aa, precis coca cola. om man gör lite research så är tar det inte långt tid innan man upptäcker vilda debatter om att det var coca cola som gjorde jultomten röd. att förr, i västvärlden hade tomten varit endast en liten hustomte i grå dystra toner som inte alls var någon vänlig själ utan som hittade på bus hemma på gårdarna om han inte fick som han ville i jultider. men så en dag, kommer coca cola company på att; vi gör honom röd, för då är tomten helt plötsligt ett coca cola fenomen! där här vi befinner oss idag. ingen riktig jul utan coca cola ? jag blir tossig ! for real, dessa mutinationella företag som hittar på egna traditioner bara för att tjäna pengar.    så i jul, ska jag fira en traditionell riktig jul - det blir definitivt en jul med gemenskap och även ett och annat kyrkbesök. kanske behöver vi inte tvunget rusa till kyrkan och hylla jesus krist om vi inte vill. det finns andra sätt att fira vad julen handlar om. jag ska i alla fall inte göra min jul till en högtid där jätteföretagen går vinnande hem, jag antar att de oavsett kommer göra det ändå - men jag ska i alla fall hålla min egna lilla protest !   resten av året kan money få vara det som makes the world go around, i år ska min jul handla om gemenskap med familj och vänner, i år ska julen handla om kärlek och värme ! a christmas to remember ska det bli :)

m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0